A cél egy a XXI. század kihívásainak megfelelő, modern, NATO kompatibilis, új helikopterekből álló flotta
Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Horváth Ádám, Rozgonyi Cecília
Ünnepélyes keretek között hivatalosan is átadták a Magyar Honvédség első két H225M szállítóhelikopterét Szalay-Bobrovniczky Kristóf Magyarország honvédelmi miniszterének és Bruno Even az AIRBUS Helicopters elnökének részvételével az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál.
A helikoptereket a Magyar Honvédség több lépcsőben megtervezett helikopterképességének megerősítéseként vásárolta a Honvédelmi Minisztérium még 2018-ban, az akkor megrendelt tizenhat helikopterből nemrégiben szállt le az első kettő a szolnoki alakulatnál, miután azok „kirepültek az Airbus Helicopters franciaországi gyártósoráról”.
A helikopterek beszerzésének célja a honvédség egyébként kiöregedőben lévő orosz gyártású helikoptereinek kiváltása, megerősítése egy a XXI. század kihívásainak megfelelő, modern, NATO kompatibilis, új helikopterekből álló flottával. Ennek a folyamatnak a részeként az elmúlt években megérkezett mind a húsz, teljesen új Airbus Helicopters H145M könnyű-többcélú helikopter és már több mint tízezer repült órát teljesítettek a típussal idehaza – ennek során, egy horvátországi gyakorlaton bekövetkezett katasztrófában lezuhant és teljesen megsemmisült egy H145M, a fedélzeten tartózkodó három hajózó elvesztésével – most pedig a közepes szállítóhelikopter flotta modernizációjának folyamata érkezett az első mérföldkőhöz a H225M helikopterek érkezésével.
A 70 és 71-es oldalszámú helikopterek ünnepélyes átadásán Bruno Even az AIRBUS Helicopters elnöke megköszönte és méltatta a Magyar Honvédséget, hogy az Airbus Helicopters gépeit választották a forgószárnyas flottájuk modernizációjára. Kiemelte azt a jó együttműködést és bizalmi partnerséget, mely az első szerződések aláírása óta létrejött, ennek fontos eredményének tekintette azt is, hogy Magyarország elsők között vásárolta meg a HForce fegyverrendszert mind a H145M, mind pedig a H225M típusokra. A most egyébként határidőre leszállított első két helikopter kapcsán elmondta, a helikopterek számos képességet nyújtanak a Magyar Honvédségnek, képesek a különleges műveleti feladatok kiszolgálására, katonai légi szállítási feladatokra, harci kutató-mentő (CSAR) és egészségügyi kiürítési feladatokra (MEDEVAC), kiemelte azt is a helikopterek saját önvédelmi rendszerrel lettek felszerelve.
Bruno Even beszédét követően az első két helikopter sikeres leszállításának emlékére emléktárgyat adományozott Szalay-Bobrovniczky Kristófnak, Magyarország honvédelmi miniszterének, aki válaszbeszédében kiemelte: korszakváltás zajlik a magyar haderőben.
Minden képességéhez hozzányúlunk, megreformáljuk, megújítjuk ezeket, annak érdekében, hogy a ciklus végére egy valóban megújult új magyar haderő álljon a magyar emberek biztonságának, épségének, vagyonának őreként. – a miniszter szavai szerint ehhez soha nem állt rendelkezésre akkora társadalmi és politikai támogatottság, mint most.
A vezérkar ezért kidolgozott egy olyan tervet, amit haderőképnek nevezünk – folyatatta Szalay-Bobrovniczky Kristóf – ez tartalmazza milyen formája legyen, hogyan nézzen ki, mind szervezetileg, mind feltöltöttségében, mind készenlétében a magyar haderő 2031-ig. Ilyen terven dolgozunk szisztematikusan, lépésről lépésre. Ez egy XXI. századi, modern, digitális haderő kiépítését teszi szükségessé, amely két komponensre támaszkodik. Egyrészt egy hivatásos katonákból, az országban támaszpont szerűen működő – mint a szolnoki légibázis is – kiemelt, magas technológiájú, modern fegyverzettel felszerelt haderőre, másrészt egy az ország teljes területét lefedő kapillárisszerűen működő, döntően tartalékosokból álló, hagyományos felszereléssel rendelkező területvédelmi erőre. – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
A miniszter hozzátette ennek a haderőképnek az eszköz oldali megvalósításának egy nagyon fontos mérföldköve a régen várt H225M helikopterek érkezése, mely egy nagyon komoly előrelépés, ami nem pusztán önmagában jelent sokat, hiszen olyan képességeket is hoznak és visszaépítenek ezekkel a gépekkel, melyeket az elhasznált szovjet technikák nem tudtak már a honvédség számára biztosítani.
Konkrét példaként említette a miniszter az ejtőernyős, légideszant kiképzés visszatérését, újra megerősödését, hiszen a H225M helikopterekkel megnövekszik azoknak a gépeknek a száma, amelyekkel megfelelően lehet az ejtőernyős kiképzést végrehajtani.
A beszédeket követően Böröndi Gábor altábornagy a Honvéd Vezérkar főnöke átadta az új helikoptereket Bali Tamás ezredesnek az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnokának, majd Kálinger Roland alezredes, kiemelt tábori lelkész megáldotta a forgószárnyasokat.
A helikopterek átadás-átvételi és rendszeresítési folyamata ezzel persze még nem ért véget, az elkövetkezendő napokban a gyártó és az alakulat szakemberei egy meghatározott programterv szerint elvégzik azokat a szükséges mozzanatokat, például a gépek navigációs és rádiórendszereinek szoftveres programozási feladatait, installálását a hazai igények alapján, mely szükséges ahhoz, hogy megkezdődhessenek a gyakorló repülések, még a gyári oktatók közreműködésével.
A megújuló közepes szállítóhelikopter flotta fő feladatprofilja egyébként – a meglévő gépek képességeit fenntartva és továbbfejlesztve – a csapat- és teherszállítás lesz, a gépek egy része pedig alkalmas lesz majd könnyen páncélozott célok elleni tevékenységre és a különleges erők támogatására is, a szállítóképesség fenntartása mellett, integrált fedélzeti fegyverrendszerek alkalmazásával. Ennek megfelelően a megrendelt tizenhat helikopter sárkányszerkezete alapvetően egyforma kialakítású, de a konfigurációjukat tekintve tíz helikopter közepes szállítóhelikopter (Troop Transport Helicopter – TTH) – ebből érkezett most kettő -, hat pedig különleges műveleti támogató (Special Operatiaon Forces – SOF) lesz.
A helikopterek üzemeltetéséhez szükséges hajózó és repülőműszaki elméleti képzések 2023 áprilisa óta zajlanak Franciaországban az Airbus Helicopters kiképzőközpontjában (Airbus Helicopters Training Academy – AHTA) és az előre egyeztetett csoportelosztásban egészen 2024. közepéig tartanak majd. Ez a hajózók esetében elméleti és szimulátoros képzési blokkot tartalmaz, a repülőműszaki katonák pedig a gyártó által összeállított programban az összes rendszerre, fegyverzetre és felszerelhető kiegészítőre kiterjedő képzést kapnak. Eközben a már hazaérkezett állomány a képzések további részét, a gyakorlati alap és haladó repülőkiképzést hazai körülmények között folytatják az alakulatnál a saját helikoptereiken dolgozva, úgynevezett On the Job Training-en (OJT). A hajózó állomány típusátképzésen, berepülői képzésen és oktatói képzésen vesz részt, ezek elvégzését követően többpilótás jogosítást, berepülői és oktatói jogosultságot szereznek a típuson. A továbbiakban huszonhat fő helikoptervezető és nyolc fő fedélzeti technikusi állomány átképzése valósul meg.