A Kecskeméti Repülőnapról, és annak szombati napjáról

Szerző; fotó: Balogh Ákos

Immáron tizenegyedik alkalommal került megrendezésre a honvédelmi tárca egyik kiemelt rendezvényeként a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató, melyet szombat délelőtt Dr. Simicskó István a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára nyitott meg ünnepélyes keretek között.

Az államtitkár úr beszédében kiemelte, hogy az idén száz éves civil és katonai géprepülés emlékére az idei repülőnap kiváló lehetőség az ünneplésre. A 100 éves jubileumok mellett pedig harminc évvel ezelőtt, 1980-ban az első űrhajós, Farkas Bertalan az űrbe repülhetett. Simicskó István hozzátette: „Meggyőződéssel vallom, hogy mai pilótáink méltók elődeikhez”.

Simicskó úr kiemelte azt is, hogy az ilyen bemutatók a magyarok és szövetségeseink biztonságáról egyaránt szól. A megnyitó beszéd után az MH 25/88. Könnyű Vegyes Zászlóaljának katonai közelharc bemutatóját tekintette meg az államtitkár, majd a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság alárendelt alakulatainak statikus bemutatóit látogatta meg, ezután sajtótájékoztatót tartott.

Mindeközben a nagyközönség már a dinamikus bemutatókat figyelte, melynek fényét emelte, hogy a résztvevők a repülőprogramban huszonkét ország öt kötelékét, valamint harminchat dinamikus programját láthatták.

Olyan kiváló kötelékek mutatkoztak be, mint az idén ötvenedik évfordulóját ünneplő Frecce Tricolori, a Török Csillagok, a horvát Vihar Szárnyai, a Kecskeméten először látható svájci Patrouille Suisse és a Breitling Team, valamint a lengyel Iskra kötelék.

Idén első alkalommal több éves egyeztetések után végre megjelent a Szu-27, de sajnos csak a statikus soron. A már látott repülőket is nagy érdeklődés fogadta, mint például az Eurofighter, Rafale, F-16, F/A-18, F-15 és JAS-39 Gripen típusú gépeket. Egyébként a statikus és dinamikus programokon összesen körülbelül 100 repülőgépet láthattak az érdeklődők.

Ami a dinamikus bemutatókat illeti: Repültek a gépek egymás útját „keresztezve”, tükörrepülésben, láthattunk kötelékfelszállásokat, különböző formációk repülését, műrepülést, helikopteres bemutatókat, megcsodálhatták az érdeklődők a veterán Po-2 és Li-2 típusú repülőgépeket, mindemellett pedig a szárazföldi alakulatok is bemutatkoztak.

A Hadtörténeti Múzeum is közreműködött a földi programok rendezésében, hiszen a 100 éves légierő tiszteletére repüléstörténeti emlékkiállítást rendezett. Talán mindenki kedvenc helyé vált az MH Veszélyesanyag Ellátó Központ sátra, hiszen a kiállított metszeti rakétákon, rakétavetőkön kívül, az alakulat gravírozógépét is bemutatták, amivel bárkinek belegravírozták akár a mobiltelefonjának hátlapjába a Mig-29-es vadászgép felülnézeti rajzát, vagy a kedvelt utódját, a JAS-39 Gripent.

A szombati napon a reggeli felhős és ködös időjárás miatt sajnos kissé elcsúszott a repülőprogram, de így is közel a programtervhez, este hét óra után fejeződött be az utolsó repülés, mely most először a kecskeméti repülőnapok történetébe a Magyar Honvédség képesség-bemutatója volt.

A szimulált harci helyzetben érdekes légiharc imitációt láthattak a nézők, ami két Mig-29-es és két JAS-39 Gripen vadászgép között alakult ki. Repültek az infracsapdák, a Gripenek bombázták a kijelölt célterületet, valamint elfogták és leszállásra kényszerítették a légteret megsértő An-26-os szállítórepülőgépet. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis helikopteresei sem maradhattak ki a programból, hisz szerves részét képzik a Magyar Légierőnek. Két Mi-24-es harcihelikopter folymatos tűztámogatással érkezett a terület légterébe, biztosítva azt. Ezután érkezett a gyorsreagálású erőket mozgató Mi-17-es szállítóhelikopter ami Spice-Rope technikával leszállás nélkül juttatta ki a katonákat a területre, majd a feladataik végrehajtása után biztonságos helyre.

Összességébe nézve egy rendkívül színvonalas repülőprogramot láthattunk mindkét napon, kiváló repülőgépekkel, és még kiválóbb pilótákkal. Ezt bizonyítja, hogy becslések szerint közel kétszázezer ember látogatott ki az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisára a két nap alatt.

Nem szabad elfelejteni azokat az embereket sem, akik a gépek kiszolgálását, valamint légiforgalmi irányítását végzik, hisz nélkülük nem jöhetett volna mindez létre. Kiemelendő még az egészségügyi biztosítás is, ami rendkívül fontos egy ilyen méretű rendezvényen.

A szombati napon a mérsékeltebb időjárásnak köszönhetően, csak közel 80 esetet láttak el az egészségügyi katonák, valamint a mentőszolgálat dolgozói, melyek főként rovarcsípések, valamint kisebb sérülések, horzsolások voltak.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.