Get Adobe Flash player

Éleslövészeten az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos ; Videó: Benedek Levente

Az idei évben egy egészen korai időpontban tartotta az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis éves kiképzési tervében rögzített első helikopteres éleslövészetét a „0” ponti lőtéren, ugyanis a gyakorlat 2012. február 27. és március 2. között zajlott.

A kitelepülés a Veszprém melletti Jutaspuszta-Újmajor tábori leszállóhelyre a tél utolsó napjaiban történt. A hétfői nap délutánján verőfényes napsütésben érkezett meg a lövészeti feladatra kijelölt Mi-24P harcihelikopter, valamint a gyakorlaton résztvevő helikoptervezetőket szállító Mi-8-as szállítóhelikopter.

A leszállás és repülés utáni ellenőrzés után a harcihelikopter a téli időszakra kiszabott takarását végezte el a szakszemélyzet. Felkerültek a forgószárnylapátokra, a forgószárny agyra, valamint a farokrotorra is a takaró huzatok, eközben üzemanyagtöltés után a szállítóhelikopter gyors indítás után már indult is vissza a szolnoki bázisra.

A tél egy utolsót rúgva kedd reggelre közel tíz centiméteres havat és egész napos havazást hozott, így a tervezett repülési és lövészeti feladatokat az időjárási körülményekre tekintettel törölték. Úgy szintén február 29-én, szerdán is, amikorra a hó ugyan teljesen elolvadt, köszönhetően a +7 Co-nak, de a viharos szél és a helikopterek repüléséhez előírt maximális határon túli széllökések a földhöz ragasztották a 335-ös oldalszámú HIND-ot.

Itt a tavasz, lehet repülni!! A természet is engedélyt adott a felszállásra, március 1-jén csütörtökön zavartalan körülmények között kezdhetett neki a hajózó állomány a feladatok végrehajtásának. Igaz a terveket kissé felborította a hó és a szél. A csütörtökre kijelölt délutáni és éjszakai lövészetet, nappali lövészetre módosították, hogy a lehető legtöbbet tudjanak repülni, és lehetőség legyen mindenki számára a gyakorlatra kiírt lőszermennyiséget ellőni.

A műszak ezen a napon is, az előírásoknak megfelelően a repülés előtt három órával kezdődött, a helikopter kitakarásával, repülés előtti ellenőrzésével, és a fegyverzet betöltésével.

A mostani lövészeten a Mi-24P Gryazev-Shipunov GS–30-2K 30 mm-es repülőgép-fedélzeti ikercsövű, 9A623K kódnevű gépágyújával, valamint SZ-8 típusú 80 mm-es nem irányított rakétával hajtottak végre levegő-föld éleslövészetet a katonák.

A műszaki kiszolgáló személyzet egy része az MH Pápa Bázisrepülőtér állományából, a Repülésbiztosító Századtól érkezett, hogy a hét folyamán jártasságuk megőrzése céljából dolgozzanak a helikopteren. Közösen együttműködve szolnoki kollégáikkal elvégezték az szükséges ellenőrzéseket, üzemanyagminta vételét. A helikopter fedélzeti fegyverek az egész lövészet során teljes töltést kaptak, ez azt jelenti, hogy 240 darab 30 mm-es gépágyúlőszer és két blokkban 20-20, összesen 40 darab SZ-8-as rakéta került betöltésre.

Az amúgy rutinfeladatnak számító gépágyú betöltése némi nehézséget okozott, nem technikailag, csupán súlyilag. Az egybefüggő gépágyúheveder 240 kg környékén volt, így ezt a hevederszekrénybe juttatni nem volt egyszerű feladat. Ettől függetlenül a gép teljes ellenőrzése és töltése kevesebb, mint egy óra alatt készült el.

Eközben a hajózók a szokásos repülés előtti felkészülésüket, visszaellenőrzésüket az úgynevezett „lejátszást” tartották, majd 9 óra 45 perckor a helikopter indításával elkezdődött az aznapra kiszabott feladatok végrehajtása. A hat órás repülésre összesen öt feladatot terveztek.

Makai Sándor őrnagytól a kitelepült erők parancsnokától megtudtuk: „a lövészet célja az állomány kiképzése, gyakoroltatása, valamint előretolt földi repülésirányítókkal (JTAC – Joint Terminal Attack Controller) történő közös együttműködés gyakorlása” volt.

A helikoptervezetők az éleslövészeti feladatok mellett útvonalrepüléseket is végrehajtottak melyek a Veszprém-Gyulafirátót szomszédságában található „0” ponti lőtéren végződtek.

A lőtér különböző pontjain helyezkedtek el az előretolt földi repülésirányítók, akiknek feladata volt az érkező helikopter célra vezetése. Ennek lényege, hogy a helikopterhajózó nem önállóan deríti fel a célt, hanem a harctéren a szárazföldi erők légi oltalmazását végzi az által, hogy a számukra legfontosabb célt semmisíti meg.

Egész nap jellegzetes hangjával dörgött a fedélzeti gépágyú, rövid és hosszabb, lassú és gyors sorozatok lövésével, valamint hasították a levegőt a NIR rakéták.

Délután egy óra időtartamra elfoglalták a lőtér légterét a kecskeméti Pumák. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis két JAS 39 Gripen vadászgépe érkezett gépágyús éleslövészetre, majd 16 órakor a nap utolsó feladatára újra a lőtér légterébe lépett a Mi-24-es. Ekkor már önálló célfelderítéssel lőtt a kijelölt célokra, több rárepüléssel, különböző harci manőverek végrehajtásával, többek között ugrásból történő gépágyú és rakétaindítással. Így közel húsz percen keresztül tartotta tűz alatt a célokat és a célterületet a harcihelikopter személyzete.

A repülés befejeztével a hajózók kiértékelték a napot, a műszakiak elvégezték a helikopter szükséges karbantartását, majd a pénteki pótnapon az éleslövészeti feladatok végrehajtása után hazatelepültek szolnoki bázisukra a katonák, és a technikai állomány is.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.