Átadták az első KC-390-est az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnak

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Rozgonyi Cecília, Horváth Ádám

Ünnepélyes keretek között fogadták a brazil Embraer repülőgépgyártó vállalat első, a Magyar Honvédség megrendelésére gyártott KC-390 típusú szállítórepülőgépét Kecskeméten, csütörtökön. A 2020-ban kivont, kiöregedett An-26-os szállítórepülőgépek hiányában így közel öt év után nyeri vissza az új típussal azokat a speciális katonai légiszállító képességeket a haderő, melyeket az azóta beszerzett Airbus A319 és Falcon 7X repülőgépek nem, vagy csak szerény mértékben tudnak biztosítani. Persze azok beszerzése alapvetően nem ugyanezen feladatok és igények kiszolgálására történt, hanem további számos olyan, a Légierő alaprendeltetéséből adódó képességek biztosításához, melyekhez nem szükséges az úgynevezett „rámpás” gép.

Mondhatni a KC-390 érkezésével válik teljessé a flotta, hiszen a repülőgépet kifejezetten katonai feladatokra tervezték, alapvetően nagyobb terhek, nagy távolságú légi szállítására, és akár teherejtőernyővel történő kijuttatására, de emellett például olyan új képességhez is jut a honvédség, mint például a Gripen vadászrepülőgépek légi utántöltési lehetősége, immáron saját utántöltő géppel. Ezt eddig csak korlátozott mértékben, nehézkesen tudták gyakorolni, jártasságukat fenntartani a magyar pilóták külföldi tankergép segítségével.

A teherszállításon túl egyébként egészségügyi kiürítési feladatokra is alkalmas a repülőgép, intenzív ápolásra szoruló betegek, sérültek ellátásához szükséges speciális betegágyak is rögzíthetőek a fedélzeten, továbbá például amit csak kevesen tartanak számon, végre ismét lehetősége nyílik (az alapvető ejtőernyős deszantolási lehetőségen túl) a különleges műveleti ejtőernyős erőknek nagy magasságú taktikai ugrásokat (HALO, HAHO) végrehajtani, gyakorolni, jártasságot fenntartani. Ezt szintén az An-26-osok kivonása óta semmilyen magyar katonai légijárművel nem tudták megoldani, tehát mondhatni más fegyvernemek is képességeket nyernek vissza az Embraer gép érkezésével.

A mobilitás minden haderő alapvető igénye, amelyre eddig és a jelenlegi biztonsági környezetben egyre nagyobb mértékben és fejlettséggel van igénye a Magyar Honvédségnek is. A beszerzett két Embraer KC-390 szállítórepülőgép és az ebből most megérkező első gép ezen igények kiszolgálására nyújtja, mondhatni a legmodernebb lehetőségeket, remélhetőleg hosszú távon. A még brazil lajstromban lévő repülőgép az elkövetkezendő napokban, a hivatalos átvételi folyamatokat követően – melynek része a magyar lajtromba vétel is – megkapja felségjelét, lajstromszámát, ezt követően kezdődik a már gyári átképzésen résztvevő hajózó és műszaki személyzet további gyakorlati képzése, és a repülőgép hazai üzemeltetése, egyelőre még a gyártó helyszíni támogatása mellett.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.