Új képességekkel bővül a katonai légiszállítás

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Rozgonyi Cecília

A kecskeméti katonai repülőtér betonján landolt a Magyar Honvédség leendő első, brazil gyártású Embraer KC-390 Millenium típusú, kéthajtóműves szállítórepülőgépe pénteken. A vadonatúj gép gyártási és berepülési, tesztelési programjának ezzel elkezdődött az utolsó fázisa, melyet hamarosan a végső átadása követ. A repülőgépet dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium védelempolitikáért, haderőfejlesztésért és védelmi iparért felelős államtitkára és Langó Viktor alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott dandárparancsnok-helyettese fogadta.

A Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program részeként, az elöregedett An-26-os szállítórepülőgépek váltására beszerzett KC-390 érkezésével új fejezet kezdődik majd a Légierő taktikai szállító képességében, visszanyeri a hadsereg mindazon képességeket, melyeket egy úgynevezett „rámpás” szállítórepülőgép jelent és melyeket az An-26-osok átgondolatlan, idő előtti kivonása óta nélkülöznek a katonák.

Az új típusból kettő darabot rendelt a Honvédség, méreteit tekintve bár nem egy C-17-es, mégis azt mondhatjuk, Magyarországon is vannak már magyar bálnák. A KC-390-es jóval nagyobb az előd típustól, a maga 23600 kilogrammos súlyával és 34 méteres szárnyfesztávolságával. Akár 80 fő szállítására is képes felszereléssel együtt, de ami még fontosabb – és a típus kiválasztásánál is fontos szempont volt -, hogy a repülőgép alkalmas a légi utántöltésre, azaz képes lesz arra, hogy a magyar JAS-39 Gripen vadászrepülőgépeket a levegőben utántöltse, melyre bár a Gripenek képesek, ez idáig azonban csak külföldi, NATO segítséggel tudták ezt kivitelezni. A KC-390-esek akár 26 tonna hasznos teher szállítására és ejtőernyővel történő kijuttatására, valamint intenzív ellátásra szoruló sérültek, betegek ellátására és szállítására is alkalmasak lesznek. Összességében tehát nem csak azok a katonai szállítóképességek állnak helyre, amit az An-26-osok nyújtottak, de új képességek is megjelennek a Magyar Légierőben.

A pénteken, a készenléti Gripen géppár kíséretében Kecskemétre érkező repülőgép, első felszállását 2024. február 8-án teljesítette és ezúttal még brazil lajstromban repült Magyarországra. Több felszállással, nagyjából 12 óra alatt jutott el hazánkba, hogy itt speciális, NATO szabvány kommunikációs berendezéseket építsenek bele és a körülbelül 3 hetes itt tartózkodása során megtörténjen ezek hitelesítése is.

A munkálatok befejezését követően a repülőgép visszatér Brazíliába, a tervezett végleges leszállítása, magyar lajstromba vétele tervezetten 2024 végén – a második gép érkezése 2025 elején – valósul majd meg. Addig nem csak a gyártó szakembereinek vannak még fontos feladatai, hanem a Magyar Honvédségnek is, hiszen meg kell történnie a műszaki és hajózó személyzetek átképzésének is. Jelenleg tíz repülőműszaki szakember vesz részt a gyártó típusátképzésén, az ő elméleti képzésük befejeződött, jelenleg gyakorlati felkészítésük zajlik. Az őszre tervezett átadásra pedig a repülőhajózó képzések is lezajlanak, így azonnal elkezdődhet majd a hazai szakmai munka a repülőgéppel.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.