Logisztikai és kiképző bázis épül a repülőtér szomszédságában

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos

A Magyar Honvédség Központi Logisztikai és Kiképző Bázisa mintegy hat hektáros területen épül fel 2021 második félévére a Veszprém-Szentkirályszabadja repülőtér szomszédságában kijelölt ipari parkban.

Az ünnepélyes alapkőletételre 2019. október 8-án került sor, melyen részt vett Benkő Tibor honvédelmi miniszter és Sáfár Albert dandártábornok a Magyar Honvédség Parancsnoksága törzsfőnökének támogató helyettese, valamint Juhász Roland helyettes államtitkár, a Miniszterelnöki Kormányiroda vagyonpolitikáért felelős államtitkár feladatait is ellátó helyettes államtitkár és Kiss László a Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója is.

Az ünnepségen elhangzott, a Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési program során a honvédelmi tárca különös hangsúlyt fektet a modern hadfelszerelések beszerzésére és a Magyar Honvédség (MH) infrastrukturális fejlesztésére. Ehhez kapcsolódóan kidolgozták az MH központi raktárrendszer modernizálásának és racionalizálásának koncepcióját. Ennek legfontosabb elme egy új 21. századi követelmények szerint működő logisztikai raktárbázis megépítése lett, tekintettel arra, hogy enélkül az MH raktározási rendszerének ésszerűsítése, a készletek átcsoportosítása és a logisztikai folyamatok fejlesztése nem megvalósítható.

A logisztikai raktárbázis megépítése a működési költségek csökkentésén túl a logisztikai szolgáltatás színvonalának emelését eredményezi majd, biztosítja a korszerű infrastruktúra, raktártechnológia és informatikai rendszer alkalmazását. Olyan korszerű logisztikai szervezet jön majd itt létre mely a kor követelményeinek megfelelően végzi a hadfelszerelés raktározási folyamatait egy olyan technológiával mellyel az anyagok eszközök átvételétől az MH alakulataihoz történő kiadásig követni lehet azok útját, valamint raktárirányítási és nyilvántartási rendszert is kialakítanak.

Benkő Tibor honvédelmi miniszter ehhez kapcsolódóan elmondta: egy erős modern korszerű honvédséget szeretnénk építeni amelynek létszáma békeidőben mintegy 30000 aktív katonát és mintegy 20000 önkéntes tartalékos katonát foglal magába. Szervezeti elemeit figyelembe véve szükségünk van szárazföldi és légierő haderőnemre, ezen belül pedig a fegyvernemek tekintetében újjá akarjuk szervezni a magyar honvédséget, ezért új technikai eszközöket szerzünk be, áttérünk a keleti technikáról a nyugati technikára, ez az egyik legnagyobb feladat, és nyilván ezekhez az új korszerű modern eszközökhöz egészen más anyagi készletekre és feltételrendszerekre van szükség. Aki ismeri a Magyar Honvédséget, nagyon jól tudja hogy ezen felül bizonyos készleteket kell képezni ez a NATO-ban egy úgynevezett 30 napos készlet és ennek a készlet képzésnek is alap bázisa lesz ez a raktárbázis és ennek az anyagi készletnek a kezelésére, fenntartására, valamint az innen történő kiszállítására is alkalmasnak kell lennie, mind a békeidőszaki mind a békétől eltérő feladatokat ki tudja szolgálni.

Ez egyébként egy 20000 m2-es, 10 méteres tiszta belmagasságú magastárolású raktár felépítését igényli, a csarnokon belül kialakított földszint+1 emelet irodaterülettel, szociális helyiségekkel és kiszolgáló épületek létrehozásával 6 hektárnyi területen. A karbantartási, javítási, logisztikai kiszolgálási feladatokra pedig külön melléképületek épülnek, javítóműhelyekkel és gépjárműmosóval.

Sáfár Albert dandártábornok a Magyar Honvédség Parancsnoksága törzsfőnökének támogató helyettese úgy fogalmazott: a raktárcsarnok 23000 darab raklap, 18000 tonna hadfelszerelési anyag tárolását teszi majd lehetővé. A kézi kiszolgálású galériás állványrendszeren, 3300 darab polc áll majd rendelkezésre, a kapukra felszerelt rádiófrekvenciás felismerő rendszerrel, mindkét tárolóterületen a lehető legmagasabb színvonalon lehet majd követni az anyagok mozgását.  A raktárba elektromos meghajtású modern anyagmozgató gépeket terveztünk, biztosított lesz a targoncák tervezett feladatainak távvezérlése, a munkagépek a megépített állványrendszeren belül akadálymentesen az adott sorban automatikusan közelítik majd meg a kívánt tároló helyet, így biztosítva a korszerű munkavégzés feltételeit. Mindemellett gépjárműjavító, karbantartó és lakatos műhelyek, valamint üzemanyagtöltő állomás is kialakításra kerül.

A szomszédos egykori katonai repülőtér, logisztikai központhoz köthető hasznosításával kapcsolatban Benkő Tibor honvédelmi miniszter sajtóérdeklődésre reagálva az mondta: az egy későbbi folyamat lehet. Közel vagyunk a központi gyakorló és lőtérparancsnoksághoz, tehát nyilván innen a gyakorlatok kiszolgálását is végre kell tudnunk hajtani, de egy műveleti alkalmazás esetén annak a feltételit is meg kell teremteni, hogy az itt tárolt és készletképzésben lévő anyagokat minél gyorsabban, minél hatékonyabban tudjuk kiszállítani az alkalmazási területre vagy a katonai szervezetekhez. Ez történhet szárazföldön, közúton, de történhet légi utakon is, tehát a szállítóhelikopterek bevonásával. Majd ennek tükrében fogjuk eldönteni, hogy milyen lehetőségeink vannak.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.