A nagyjavított Mi-24-esek az év második felében érkeznek

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos

Majdnem semmivé lett a magyar légierő szinte valamennyi szakága, többek között ezt állítják most helyre több nagy értékű katonai beszerzéssel a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési programban. – derült ki a MATASZ Veszprém Megyei Szervezetének előadásán az Agórában.

Az egyesület vezetője Simon-Jójárt Sándor nyugállományú repülő ezredes évről évre hívja meg a légierő legfelsőbb vezetőségét, hogy hiteles és valós információt kaphassanak a szervezet tagjai, akik főként repülős alakulatoknál szolgáltak és azok a civilek is, akik érdeklődnek a honvédelem ügye iránt, így idén Sáfár Albert dandártábornok az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke volt a vendégük.

Alig egynéhány szállító repülőgép és helikopter, drágán üzemeltethető elavult orosz radarok és légvédelmi rakéták álltak és állnak a honvédség rendelkezésére, ezek helyett, most új, a kor követelményeinek megfelelő és nagyobb számú eszközök beszerzése, a meglévők közül gazdaságosan továbbüzemeltethetők felújítása vált égetően sürgőssé, melyre hosszú távú biztos megoldást nyújt a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési terv, derült ki az előadásból.

Ahogy az is nem csak a technikai eszközök, de az infrastruktúra fejlesztése is szükséges, így laktanyák újulnak meg és kibővítik például a pápai katonai repülőtér felszállópályájának hosszát is, amint minden jogi háttér rendeződik.

Emellett persze rendelkezésre állnak olyan haditechnikák is melyek újak és modernek, ilyenek például a Gripen vadászrepülőgépek, a Mistral légvédelmi rakéták és a háromdimenziós radarkészülékek is, melyek folyamatosan fejlesztésre kerülnek, így a beszerzések mellett már csak a kiképzett szakmai állomány megtartása jelenthet gondot, ha nem tudja a honvédség a civil munkaerőpiaci bérezésekkel felvenni a versenyt.

A magyar katonai helikopteres képességet érintően a dandártábornok Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program, „Légierő jelene és jövője, a haderőfejlesztések tükrében” című előadásában megemlítette az elmúlt évek eredményeiként azt, hogy bekerültek a honvédség rendszerébe a Finnországtól kapott Mi-8-as típusú helikopterek, három frissen nagyjavított szállítóhelikoptert is vettek és átvették a légimentők egykori AS-350B helikoptereit is, melyek rendkívül sok repült órát jelentettek a pilótáknak, amit gazdaságosabb keretek között repülhettek le. Bár ezeknek a helikoptereknek is elfogytak az üzemórái, nagyjavítással tovább kívánják üzemeltetni őket, mely ebben az évben meg is fog történni.

A nagyjavítások sorozatát a nemrégiben felújított Mi-17-es helikopterekkel folytatta, melyek közül négy már elkészült az ötödik pedig még folyamatban van, akárcsak az a nyolc Mi-24-es, mely tavaly év végén került ki az oroszországi javítóüzembe és melyből még négy opcionálisan választhatóként, de remélhetőleg szintén nagyjavításra kerül. Emellett kitért arra is, hogy a szolnoki katonai bázis önmagában is felújításra szorul ez is meg fog valósulni az elkövetkezendő időszakban.

A harcihelikopterek kapcsán megtudtuk hamarosan típusátképzésre, újraképzésre indul Szolnokról szintén Oroszországba egy repülőműszakiakból és hajózókból álló csapat egy hosszabb időszakra, melyet követően itthon, az év második felében visszaérkező technikai eszközökre már ők fognak átképzést nyújtani az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison maradt kollégáiknak. A tábornok azt is elárulta, elegendő tapasztalt pilóta van még a Mi-24-esek újbóli repüléséhez, azonban hosszú távon fiatal hajózók képzése is szükségessé válik. Komolyabb kihívásként tekinthetünk azonban a helikopteres műszaki kiszolgáló személyzetek biztosítására, ugyanis náluk nagyobb arányban volt jellemző az elmúlt időszakban a katonai pálya elhagyása.

Fontos információként kiderült az is, párhuzamosan az orosz helikopterek üzemeltetésével előkészítették egy új modern forgószárnyas technika beszerzését is, melynek fogadására, átképzésre felkészült a szolnoki állomány és kizárólag a beszerzést, a tényleges átképzések megkezdését várják.

Egyelőre semmilyen téren nem említett konkrét típus a légierő haderőnem főnök, az előadáson résztvevők azt az ígéretet kapták, hogy Sáfár Albert dandártábornok akkor is eljön és beszámol a történtekről, mikor már kézzelfogható fejlesztésekről, beszerzésekről beszélhet…

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.