Megújul a 109-es Mi-24-es

Szerző ; Fotó: Balogh Ákos

Egy kiszuperált öreg Mi-24-es harcihelikopter 109-es oldalszámmal a pápai repülőtér egyik félreeső állóhelyén, egy meleg nyári nap, és némi társaság… Ennyi kell ahhoz, hogy néhány katona gondolkodóba essen, majd rengeteg munka, lelkesedés és pénz kell, hogy a gondolat valóra váljon.

Az MH Pápa Bázisrepülőtér Repülésbiztosító Századának tagja az a néhány lelkes helikopter műszaki technikus, akik tavaly nyáron nagyot álmodtak, majd egészen mostanáig szervezkedtek és vártak, hogy az álmuk lassan valóra váljon és megújult külsővel egy gyári állapotú Mi-24-es harcihelikopter szülessen újra kezük munkája által.

Ezzel szeretnének ők bekapcsolódni abba a kezdeményezésbe, melyet az elmúlt évben az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület indított el, amikor is szintén a pápai repülőtéren egy Mig-23-as vadászgép kapott új festést, és került kiállításra.

Az egyesület idén egy Mig-21-es vadászgép újrafestését és avatását tervezi, a Veterán Repülők és Ejtőernyősök Veszprémi Egyesülete pedig új erőt, lendületet, és csekély anyagi támogatást adott ahhoz, hogy a pápai srácok belevágjanak a Mi-24-es felújításába, hogy szeptemberben két repülő technikát avathassanak a tervezett repülős baráti találkozón.

A forgószárnyas tervek azonban kicsit másabbak, mint azt eredetileg az Ég Katonái kitalálták.

A cél az, hogy egy olyan statikusan bemutatható magyar harcihelikopter készüljön el, melynek külseje az eredeti, gyártási kori, Magyarországra kerülése kori állapotokat tükrözi.

Ehhez az kell, hogy az 1996 óta szabad ég alatt pihenő ennek ellenére meglehetősen jó állapotban lévő 109-es oldalszámú Mi-24-es harcihelikoptert szinte teljesen darabokra szedjék, eltávolítsák belőle az összegyűlt szemetet, kezeljék a rozsdásodott felületeket, az összes belülről látható helyen új festést kapjon, pótolják a hiányzó alkatrészeket, műszereket, majd összeszereljék a több száz elemet és elkészüljön a külső festés is.

A munkafolyamatok 2012. április 18-án kezdődtek el, ekkor megtörtént a helikopter bevontatása a repülőtér hangárjába a külső állóhelyről, majd elkezdődött a szétszerelési folyamat.

Az elmúlt néhány hét során minden főbb elem kiszerelésre került a sárkányszerkezetből, valamint az összes kívülről látható és leszerelhető alkatrész is lekerült. Mivel a deszant tér a pilóta és operátori fülke is megújul ezért ezeket is darabokra szedték a szakemberek. Gyakorlatilag talán azt is mondhatjuk, hogy jobban szétbontották, mint azt egy nagyjavítás során szokták.

Szerkesztőségünk 2012. május 2-án szerdán látogatott el az MH Pápa Bázisrepülőtérre és tekintette meg a folyamatok állását.

Első körben a helikoptervezető valamint a fegyverzeti operátor fülkéje fog elkészülni így ott jártunkkor a teljesen „kibelezett” de már kitakarított, újrafestett kabinokba visszakerült néhány szintén teljesen felújított és pótolt panel is. A többi fülke elem a gép körül kialakított „műhely” asztalain és a deszant térben pihen. Ezek festése, a kapcsolók, visszajelzők és műszerek pótlása még folyamatban van.

Ezzel egyidejűleg a gépen dolgozók számától és szabadidejétől függően a helikopter többi részén is folyik a munka. Körbejárva a gépet mindenhol szortírozva a különböző alkatrészek, a sárkány minden lehetséges nyílása kinyitva és kiürítve, egy asztalon történik a korrodált elemek tisztítása, a másikon már a kisebb nagyobb festési munkák folynak, röviden csak azt lehet mondani „folyik a munka ezerrel”.

A tervek szerint a belső terek munkálatai a nyárra befejeződnek és ekkor megkezdődik a külső felületek homokszórása, amennyiben erre addigra akad egy támogató, vagy pénz. Ha ez nem lesz kivitelezhető, akkor csiszolással távolítják el a régi festékréteget, majd történik meg a gép festése a gyári orosz festés mintájára.

Eddig azonban még rengeteg munkaórára lesz szükség, de a lelkesedés töretlen. Szerencse az is, hogy a repülőtér parancsnoksága a rendelkezésre álló eszközökkel és lehetőségeihez mérve támogatja kezdeményezést. Azonban több nehézség is akad.

Jelenleg a projekt anyagi támogatás igen szűkös, szinte csak a felhasználandó festékre van pénz, így az összes többi eszközt, csiszolóvásznakat, gépi vágó és csiszolókorongokat, csavarlazítókat stb. a „végrehajtó állomány” saját zsebből fizeti, vagy otthonról hozza.

Arra kérnénk tehát mindenkit, hogy amennyiben szeretne segíteni a nemes cél megvalósításában, hogy ne legyen az enyészeté ennek a nagyszerű repülő technikának eme szerencsés példánya és lehetősége is lenne rá, támogassa a pápai srácokat, amivel csak tudja. Szó szerint értve, már egy darab csiszolóvászon is nagy segítség lenne.

Ha valaki anyagi támogatást tudna nyújtani azt pedig a Veterán Repülők és Ejtőernyősök Veszprémi Egyesületén keresztül az egyesület OTP banknál vezetett 11773487- 00668602 – 00000000 számlaszámú számlájára utalva teheti meg.

A felajánlásokat előre is köszönjük mindenkinek.

A felújításra kiszemelt „áldozat” egyébként a ’80 években készült, K 20109 gyártási számmal Mi-24 D típusváltozatként, majd 1980.10.27-én került Magyarországra az akkor még működő MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred állományába. Az idő múlásával a technika elöregedett, utolsó repülését ’96 környékén hajtotta végre, majd a rendszerből történő végleges kivonása 2000.09.18-án következett be. Pályafutását ezután a földön tovább folytatta a helikopter, hiszen a szentkirályi repülőtéren a parancsnoki épület előtt került kiállításra. A helikopter állapotának rohamos romlása az ezred 2004-es bezárásakor kezdődött, ekkor került át Pápára, ahol senki nem foglalkozott vele, egészen mostanáig…

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.