Nagy egyetértésben sokára lesz új helikoptere a Magyar Honvédségnek
Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Benedek Levente
2013. május 22-én a Honvédelmi Minisztériumban tartott négypárti egyeztetést Hende Csaba honvédelmi miniszter.
Az egyeztetésen a parlamenti frakcióval rendelkező pártok, valamint két szakértő kapott tájékoztatást a helikopteres és szállító repülő képesség helyzetéről ezen felül a problémás állapot megoldására tervezett javaslatról, melyet végül egyhangúan elfogadtak.
„Mint ismert a Magyar Honvédség forgószárnyas és merevszárnyú képessége elavult, a Varsói Szerződés idejéből származik és kevés üzemidővel rendelkezik, ugyanakkor egyetértés van abban a politikai erők között, hogy a végleges képességvesztés teljes mértékben megengedhetetlen és elfogadhatatlan.” – jelentette ki Hende Csaba honvédelmi miniszter az egyeztetést követő sajtótájékoztatón.
Első körben az ez idáig keveset hangoztatott szállító repülőgépek problémájáról esett szó. A minisztertől megtudtuk:
„A Malév megszűnésével Magyarország állami légi szállítási képesség nélkül maradt. Sem a katonai, sem a civil, sem az egyéb állami igényeknek nem tud pillanatnyilag megfelelni, tekintettel arra, hogy a birtokunkban lévő An-26-os típusú járművek rendkívül elavultak a világ számos repülőterére környezetvédelmi okokból, a zajterhelés miatt nem is kapnak leszállási engedélyt.”
Pedig erre szükség volna, hiszen így biztosítani tudnák a honvédség missziós szállítási feladatainak költséghatékony, önálló ellátását, polgári légiközlekedésben nem szállítható, veszélyes anyagok és felszerelések légi szállítását, rendkívüli körülmények között külföldön rekedt magyar állampolgárok kimentését – szükség szerint repülés közbeni egészségügyi ellátással -, rendkívüli gyorsaságot igénylő szervszállításokat, a társminisztériumok, a rendvédelmi szervek külföldi feladatainak végrehajtását, a nagykövetségek evakuációs terveinek támogatását.
Minderre – mintegy nettó 5 milliárd forintnyi összegből – három sugárhajtású szállító repülőgép beszerzését tervezik, a pénzügyi lehetőségek függvényében akár már 2013-ban…
Nem ilyen egyszerű viszont a helikopteres képesség ügye, melyre előzetes tervek szerint kormányzati cikluson átnyúló fejlesztési, beszerzési folyamat fog irányulni mintegy 100 milliárd forintnyi összegben.
Tervek szerint egy a XXI. század kihívásainak megfelelni tudó, modern helikopterekből álló flotta kerülne felállításra, amellyel hosszú távon gazdaságosan megoldható lenne az üzemeltetés és egyaránt alkalmas lenne országvédelmi, szövetséges és katasztrófavédelmi, terrorelhárítási, légirendészeti, valamint nemzetgazdasági érdekeket szolgáló feladatok ellátására.
Ehhez persze nem csak az új technika, hanem új üzemeltetési rendszer is kiépítésre kerülne valamint átképzések is szükségessé válnának.
A 2014 elején induló folyamat a helikopterek szállítási és hadrendbe állítási idejét tekintve viszonylag sokára, csak 2016-ra valósulhatna meg.
Pozitívum viszont, mindezt komplex megközelítéssel, a nemzeti képességeket szem előtt tartva, szakmai alapon, a leggazdaságosabb, transzparens módon kívánnak optimális fejlesztést végrehajtani.
„A Honvédelmi Minisztérium szakértői munkacsoportja a honvédség és az ország szükségletei, igényei alapján az őszig kialakítja azokat a követelményrendszereket, elkészíti azt a tenderkiírást, amely megfelel ezeknek a követelményrendszereknek. Ezt a tenderkiírást egy következő négypárti egyeztetésen a parlamenti pártok elé bocsátjuk és a támogatásukat, véleményüket, egyetértésüket fogjuk kérni, ezt követően úgy írjuk ki a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően az Európai Uniós közbeszerzési eljárást, hogy a potenciális ajánlattevőknek a jövő évi választásokat megelőzően legyen kötelező benyújtaniuk az ajánlatukat, majd ezt követően a választások után megalakuló új kormány törvényes határidőben haladéktalanul dönteni tudjon a beszerzés kérdésében.” – jelentette ki a szaktárca vezetője.
Az új képességek eléréséig a jelenlegi flotta részleges hadrafoghatóságát kívánják megőrizni, hogy az átmenet biztosítva legyen. Ennek érdekében döntést hoztak a Mil szállítóhelikopterek kifutásig történő üzemeltetéséről, mely alkatrészek beszerzésével és üzemidő hosszabbításokkal 1-2 milliárd forintos költséget jelent, így ezek a gépek szükség esetén bármikor bevethetőek lesznek. Ezeknek a munkálatoknak egy részét a Magyar Honvédség Légijármű Javítóüzemében kívánják elvégezni, azokat a feladatokat pedig amikre nincs képesítésük a lehető legnagyobb transzparencia mellett, a nyilvánosság teljes körű kontrolljával, pályázatok útján a legkedvezőbb árakon valósítják majd meg, derült még ki a sajtótájékoztatón.
Vajon a Mi-24-es harcihelikopterek végleges földön maradását is jelenti mindez?