Életmentés közös nevezőn

Szerző: Benedek Levente ; Fotó: Balogh Ákos, Benedek Levente ; Videó: Cseri Gergely

Többnemzeti helikopteres gyakorlat központja lett az MH Pápa Bázisrepülőtér, szeptember 7-én ugyanis megkeződött a COMBINED JOINT PERSONNEL RECOVERY STANDARDIZATION COURSE (Többnemzeti Összhaderőnemi Személyi Mentés Egységesítési Képzés).

A 13 nemzet, közel 400 katonájának részvételével és nagyjából 22 repülőeszközével végrehajtott személyi mentési feladatok már javában zajlanak az ország különböző pontjain. A helikopterek feltűntek már Börgönd, Szentkirályszabadja, Taszár de még a Szombathely melletti kis sportreptéren is. A 4-5 gépes formációkra lebontott kötelékek egy nap több helyszínen is járnak, az egyik legkülönlegesebb helyszín az összes közül a volt szentkirályszabadjai katonai repülőtér, ahol 2004-óta ismét katonai helikopterek zajától hangos a környék.

Néhány nappal ezelőtt például a Spanyol Légierő két AS332B1(Super Puma) típusú helikoptere érkezett a repülőtérre, két Lengyel PZL W-3 Sokół társaságában, némi kerozin vételezésére, egy úgynevezett Előretolt Felfegyverző és Üzemanyagtöltő Ponton (FARP – Forward Arming and Refueling Point). Utóbbi típus második ránézésre nem egyszerű könnyű helikopter volt, hanem egészen pontosan két W-3PL Głuszec típusú vasmadár, amiket a 90-es évek végén kezdtek el gyártani egy korai felfegyverzett változat modernizált változataként. A gép külsőre könnyen felismerhető az orra alá szerelt 12,7 mm-es WKM-Bz géppuskának köszönhetően, ami a Szovjet NSZV géppuska licence alapján, már a lengyelek gyártmánya. – Az NSZV egyébként a T-72-es harckocsik toronyfegyvere is. – A helikopter másik jellegzetessége a pilóták feletti dudor, amiben egy nappali kamera, egy infravörös kamera és egy FLIR is található, ezzel is erősítve a típus képességeit. A helikoptert infravörös rakéták elleni védelemmel is ellátták, a pilótafülke pedig kompozit anyagokkal lett megerősítve, a személyzet védelme érdekében, akiket egyébként HUD segít a repülés során.

A Spanyol Super Pumák igen távolról érkeztek, a Madrid melletti 48. Ezred, 803. Századából, melynek alapfeladata, ahogy a SAR felirat is jelzi rajtuk, a különböző formájú kutatás-mentés, és az erre történő felkészítés.

A gyakorlat sajtónyilvános napján, 2015. szeptember 17-én, a pápai repülőtér művelődési otthonában Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság (MH ÖHP) légierő haderőnem főnöke köszöntötte a nemzetközi állományt és a különböző nemzetek sajtóképviselőit, majd a Pápán állomásozó nemzetközi erők parancsnoka, Domenico Fanelli ezredes köszönte meg Magyarország segítőkészségét és egy a CJPRSC emblémáját jelképező plakettet adott át a haderőnem főnöknek.

A gyakorlat egyik mentési mozzanatába is betekintést nyerhettünk, a repülőtéren kijelölt helyszínen a két Spanyol Puma hajtotta végre a bajbajutott személy mentését, két Olasz AMX és két Belga A109 támogatásával. Az AMX gépek, a Treviso melletti 51. Ezred, 132. Századából érkeztek – 3 gép összesen. A típus 1990 óta repül az ezredben, és AMX (ACOL – Operational and Logistical Capability Upgrade) altváltozatok, amiket 2005-ben kezdtek el felújítani, amivel a típus komoly képességnövekedést ért el. A gépeket felszerelték inerciális navigációs rendszerrel, és képessé tették, hogy JDAM, azaz okos bombákat is célba juttasson. Az AMX sokoldalúságát jellemzi, a beépített M61 Vulcan gépágyú, valamint a légi utántöltés képessége is. A gépre két AIM-9 Sidewinder rakéta is felszerelhető így alkalmas a földi célok támadására, vagy éppen, ahogy azt láthattuk, közvetlen légitámogatásra.

A bemutatott műveletben, az AMX először felderítette a célterületet, LITENING célmegjelölő konténerének segítségével, majd miután meggyőződött, hogy a területen nincs olyan ellenséges eszköz mely a helikopterekkel könnyen el tudna bánni, érkezett a két A109-es, oldalajtóiban DOOR GUNNER-es biztosítással. (Egyébként a típus irányított páncéltörő rakétával is felszerelhető.) A Spanyol gépek érkezése pillanatában azonban egy ellenséges terepjáró és maroknyi katona jelent meg, erre válaszolva az AMX különböző fegyvereivel semlegesítette őket. Végül a Puma helikopterek, spanyol és német katonákat raktak ki, akik már a földről biztosították a területet és keresték meg a kimenekítésre váró személyeket, és juttatták el a menekülést jelentő helikopterek fedélzetére.

A bemutatót követően második mozzanatként a két belga A109-es, töltését mutatták be, imitálva az előretolt felfegyverző és üzemanyagtöltő pontot, melyet mint korábban írtunk, volt szerencsénk Szentkirályszabadján a „valóságban” is megtekinteni.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.