1 év után újra a szabadban
Szerző: Balogh Ákos ; Fotó ; Videó : Benedek Levente
2012. május 2-án jártunk először az MH Pápa Bázisrepülőtéren egy különleges munkafolyamat megtekintése céljából, ekkor már nem egészen egy hónapja tartott a 109-es oldalszámú Mi-24 D helikopter kiállítási célú felújítása.
Az óta többször is beszámoltunk a munkálatok haladásáról, és most közel egy évvel később 2013. április 11-én ismét a reptéren jártunk. Az elmúlt időszak alatt jelentős előrelépés történt, az eredmény pedig lenyűgöző. A helikopter csaknem teljesen elkészült és hagyományőrző gyári orosz festési mintázattal pompázik.
A „vas” 2013. április 10-én, szerdán majdnem egy évnyi hangárban álldogálás után először látott újra napfényt. Ezt pedig csütörtökön egy újabb levegőzéssel folytatta a pápai szarvastehén.
Mielőtt bárki azt hinné elkészült, eláruljuk, még azért bőven van mit csinálni rajta! Tudjuk meg a felújítást végző csapattól. A munkálatok ez év szeptemberére fejeződnek be a tervek szerint.
De nézzük mi történt eddig!
Felelevenítve a kezdeteket nagyvonalakban, először a helikopter bekerült a Bázisrepülőtér hangárjába, majd minden alkatrész kiszerelésre került, megtörtént a tisztítása, rozsdátlanítása, felületkezelése és helyreállítása a különböző elemeknek, ezt követően a sárkányszerkezet festésének előkészítése, csiszolása, szórógittelése történt meg.
2012 novemberében kezdődött el egy igen látványos folyamat melynek eredményét láthattuk a minap, ez pedig a külső festés elkészítése. Ez egy fehér alapozó réteg felszórásával kezdődött, az eredmény pedig felettébb különös lett… Egy hófehér helikopter… Azért ez nem mindennapi látvány volt!
Persze nem kellett sokat várni a folytatásra, ugyanis hamarosan elkezdte a Repülésbiztosító Század lelkes csapata a gép alsó részének szürke festését. Ezt követte a gyári orosz terepminta világos színének felfestése, végül pedig a sötét szín felvitele.
A mintázat eredeti rajzokról, centiméterről – centiméterre lett kirajzolva szegecssortól – szegecssorig a tökéletes eredetiség megtartása érdekében, a festék színe pedig a helikopteren hosszas csiszolás után előtűnő 1980-as festés színei alapján lett kikevertetve.
Jelenleg ez az egyetlen olyan Mi-24-es helikopter Magyarországon, melyen az a festés található, meg amellyel egykoron rendszerbe állították!
Közben néhány hete megérkezett a kecskeméti Légijármű Javítóüzem által hatástalanított 9A624 típusú géppuska is mely rögtön a helyére került, nemrégiben pedig az eredeti népköztársasági csillag alakú felségjelzést is kisebb nagyobb bonyodalmak árán a gépre „szórták”, immáron csak hagyományőrző jelleggel.
Aztán következett az aprólékos munka, a különböző nyílások, csavarok, békazárak helyes állását jelző piros jelölőcsíkok elkészítése, mely még több helyen hiányzik, hiszen több száz helyre kell egyesével, ecsettel felfesteni a mintákat.
Ezen kívül folyamatban van a különböző tájékoztató, figyelmeztető orosz nyelvű feliratok elkészítése is.
A festés nagyjának befejezése után a helikopter összeszerelése is elkezdődött, hiszen többek között a helyére került a főreduktor és a forgószárny agy, valamint az irányított rakéta indítósínei is.
És még rengeteg olyan apró munkálat is történt melyet a szak avatatlan szem észre sem vesz, és még rengeteg ilyen apró dolog hiányzik is, így nem tűnik későinek egyáltalán a tervezett szeptemberi határidő sem…
Persze addig még biztosan megtekintjük a fejleményeket és mindenről be is számolunk.
Nem utolsó sorban szeretnénk, elismerésünket kifejezni mindenkinek, aki ezért a megújulásért áldozatos munkát végzett, és kívánunk további sikeresen megoldott feladatokat is! Mindehhez pedig számíthatnak további segítségünkre is, amit a mi magunk módján nyújtani tudunk.
Végezetül pedig ez úton is szeretnénk köszönetet mondani a pápai srácok nevében mindazoknak, akik valamilyen formában támogatásukkal hozzájárultak a helikopter felújításához, hiszen nélkülük ez sohasem jöhetett volna létre!