Az PZL M-15 Belphegor típusú repülőgépet a tulajdonos szerelte le
Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Internet
Újabb szomorú hír érkezett a Szolnok-Szandaszőlős honvédségi sportrepülőtér életével kapcsolatban. 2014. március 17-én leszerelték a repülőtér 4. számú főútról is jól látható több évtizedes díszét. Mielőtt bárki összeesküvés elméleteket szőne, ne tegye, a tulajdonos nem a repülőtér bezárása miatt döntött így.
A különös formatervezésű PZL M-15 Belphegor 1980-ban egy bemutatóra érkezett Magyarországra orosz lajstromban, majd maradt is a budaörsi repülőtéren a MÉM Repülőgépes Szolgálatánál, akik a jelenlegi tulajdonosnak, a Goldtimer Alapítványnak adományozták.
Ezeket már Hajdu Károlytól az alapítvány alapítójától tudom meg, aki elmondta azt is, hogy a gép hajtóműve és összes belső berendezése hiányzik, így biztosították a repülőgépet anno a honvédség szolnoki repülőgép-múzeumának. A múzeumból végül a szandaszőlősi sportrepülőtérre száműzték a gépet, itt egy emelvényre került felállításra ahol megtalálható volt egészen máig.
Most azért döntöttek a leszerelés mellett, mert az eredeti gyártó cég új tulajdonoshoz került és igyekszik minden olyan technikát beszerezni kiállítási célból melyet egykoron gyártottak. Ezért a cég megkereste a Goldtimer Alapítványt – miután összesen 3 példány maradt épségben az egész világon és ebből kettő már múzeumban van Oroszországban és Lengyelországban – hogy nem adnák-e nekik a gépet.
A Goldtimer Alapítvány számára a lehetőség kapóra jött, ugyanis az üzemeltetésükben lévő – a világ egyetlen repülőképes – Li-2 típusú repülőgép hamarosan motorcserére szorul, így gyakorlatilag egy új motorra cserélték a sportrepülőtér több évtizedes jelképét.
Egyébként meg kell jegyezni, hogy pár évvel ez előtt még a honvédség egy Mi-24-es harcihelikoptert kívánt Belphegor helyére rakni, de ma Hajdu Károly azt a választ kapta, hogy nem állítanak ki semmit, a repülőgép talapzatát is bontsák el.
Összességében kettős érzelmek kavaroghatnak a magyar repülésbarátok körében, hiszen egy különleges típussal kevesebb van Magyarországon, viszont vigasztalhat mindenkit az, hogy a világ egyetlen repülőképes Li-2-ese továbbra is megcsodálható lesz hazai és külföldi repülőnapokon egyaránt és az M-15 is méltó módon marad meg az utókor számára, igaz külföldön…