Kevés a repülőtereken a megfelelő hangár
Szerző ; Fotó: Balogh Ákos
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis sem rendelkezik elegendő fedett, fűtött hangár kapacitással, a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program keretében megvásárolt helikopterek tárolásához.
Előzetes információk szerint ez év végéig – egyes szóbeszédek szerint már novemberben – megérkezik az Airbus gyárból az első négy H-145-ös helikopter, melyeket ugyan kissé megkésve, de némi anyagi ráfordítással még el tudnak helyezni a szolnoki repülőtéren, azonban a következő években érkező vadonatúj H-145- és H-225-ös helikopterek előírásoknak megfelelő tárolása jelenleg nem megoldott a repülőtéren, azokhoz új hangárkomplexum felépítésére lesz szükség, melyre jelen pillanatban még csak közbeszerzést sem írtak ki. Ha nem történik időben előrelépés, komoly gondot fog jelenteni a technikai eszközök fogadása, rendszerbeállítása, hiszen az üzemeltetéshez szükséges feltételek sem valósulnak meg.
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison két nagyhangár áll rendelkezésre, de ezek nem feleltek meg teljes mértékben eddig az újonnan beérkező technikák tárolására és kiszolgálására, ezért az egyik hangár tetejének víz és hőszigetelésének cseréjére még július közepén szerződést kötöttek. A másik hangáron az imént említett munkálatokat szintén elvégzik, továbbá teljes belső fűtésrendszer kiépítésére, valamint a csarnokon belüli aljzat javítására, a csarnok előtti térburkolatok cseréjére is szerződtek, ez utóbbi munkálatokra viszont csak szeptember elején, így az elvégzendő felújítás volumenét tekintve igen kérdéses, hogy befejeződnek-e az új helikopterek érkezéséig.
A két szerződés összértéke egyébként megközelíti a bruttó 393.000.000 forintot, ez azonban még mindig nem eredményezi a tárolási problémák végleges megoldását, csupán rövid időn belüli orvoslását. Több-kevesebb sikerrel, ugyanis ha az egyik hangárban a repülőeszközök időszakos javítása történik, a másikban pedig az első négy H-145 tárolása és kiszolgálása, a téli időszakra nem jut fedett hely a helikopter bázison 24 órás szolgálatot teljesítő kutató-mentő helikopternek, hosszú távon pedig továbbra sincs megfelelő hangárkapacitás a 2020-ban továbbiakban érkező helikopterek elhelyezésére. Arról pedig már csak említés szintjén beszéljünk, hogy információink szerint jelenleg a már megvásárolt és rendszerbe állított Zlin kiképzőrepülőgépeket is ezekben a hangárokban tárolják, így elképzelhető hogy ezek a gépek is szabad ég alá kerülnek, bár úgy tudjuk nem is előírás a fedett tárolásuk.
De, hogy ne rugaszkodjunk el annyira a földtől, az a rossz szóbeszéd járja a német gyártó a megvásárolt Leopard 2A7+ harckocsikhoz is komoly, modern garázsokat ír elő a tároláshoz, melyek szintén hiányoznak jelenleg a rendszerből…