Avagy mit csinál a Mi-24-es személyzete hogy beinduljon helikopter…
Szerző; Balogh Ákos ; Szakmai fordítás: Balogh Ákos, Pomázi József Krisztián ; Fotó: Balogh Ákos
Folytatva az előző részt, elérkeztünk ahhoz a ponthoz amikor a helikopter külső ellenőrzése után a személyzet elkezdhet foglalatoskodni a helikopter indításával.
Lássuk:
A pilótafülkében meg kell győződni a kapcsolók megfelelő helyzetéről, és például arról is, hogy megfelelően áll-e és megfelelő-e a visszapillantó tükör rögzítettsége.
Ha a pilóta mindent rendben talál, következik a hajtóművek indítása. Ehhez rádión engedélyt kér a repülésirányítótól.
A Mi-24-es harcihelikopter két, egyenként 2225 lóerős Izotov TV3-117MT típusú gázturbinás hajtóművel van felszerelve, melynek indítását az AI-9V indítóhajtómű és indítóautomatika végzi. A gyakorlatban a helikopter beindítása ettől függetlenül nem csak pár gombnyomásból áll.
A helikopter megfelelő indítási sorrendjének betartására egy úgynevezett olvasókártya szolgál, melyben rögzítve van a különböző kapcsolók, rendszerek megfelelő állásba kapcsolása és visszaellenőrzése. Persze mindezt a pilótának fejből kell tudnia, de nagy vonalakban azért nézzük meg hogyan is fog beindulni a helikopter:
Első lépésként (amennyiben éjszakai feladatot hajtunk végre az indításnál a kabin belső fehér fényű világítását fel kell kapcsolni). Az aktuális dátumot, időt, a feladat jellegét, fel kell mondani a fedélzeti magnóra. Ez után kezdheti meg a pilóta az indítást a következő lépésekkel:
Kérdés |
Válasz |
|
1. | – kapcsolók, csapok | alaphelyzetben |
– gyorsleállító csapok karjai | felső helyzetben rögzítve | |
– kisgázkarok | középső helyzetben rögzítve | |
– egyesített gázkar | alsó helyzetben | |
– korrekció | bal szélső helyzetben | |
– futóműködtető csap | kinti helyzetben, rögzítve | |
– botkormány, lábkormány | középső semleges helyzetben | |
– forgószárnyfék | kiengedve | |
2. | Akkumulátorok | bal-jobb bekapcsolva |
– hálózat az akkumulátorra | bekapcsolva | |
– tárcsás kapcsolók | bal egyenáramú sín helyzetben 115V helyzetben | |
3. | AZSZ-ek | bekapcsolva |
– jégtelenítő rendszer AZSZ-ek | kikapcsolva | |
4. | SZARPP | kézi helyzetben |
5. | magnetofon | bekapcsolva |
6. | (éjszaka) helyzetlámpák | halvány helyzetben |
7. | SZPU kapcsolók | bekapcsolva |
8. | RI-65 üzemképesség | ellenőrizve nyomógombbal |
9. | Tűzoltórendszer ellenőrzése | |
– főkapcsoló | bekapcsolt helyzetben | |
– tűzoltás kapcsoló | ellenőrzés helyzetben | |
– adók ellenőrzésekor (1-es, 2-es helyzet) | sárga lámpák világítanak | |
-csatornák ellenőrzésekor (1-es, 2-es, 3-as helyzet) | piros lámpák világítanak (RI-65 jelez) | |
-tűzoltás kapcsoló | bekapcsolt helyzetben | |
10. | 2-es, 1-es, beszállító szivattyúk, 5-ös, 4-es átszállító szivattyúk | bekapcsolva |
11. | áteresztő csap, tűzcsapok, kifogyasztó tartály csapok | kinyitva |
(Mi-24V típus póttartály kapcsoló) | (kikapcsolva) | |
12. | akkumulátor feszültség | ellenőrizve nyomógombbal |
13. | URH rádió | bekapcsolva |
– csatorna, frekvencia | beállítva | |
14. | fénymajak | bekapcsolva |
Ez után a pilóta indíthatja az AI-9-es indítóhajtóművet és a fedélzeti óra stopperjét, ugyanis az indítást meg kell szakítani amennyiben, az AI-9-es gázhőmérséklet mérője 9 másodperc után sem mutat gázhőmérsékletet, vagy 20 másodperc után sem gyullad ki a normál fordulatot jelző zöld tabló, valamint az indító automata nem kapcsol ki 30 másodperc után. A zavartalan működést egyébként egy földi mechanikus kívülről is figyelemmel kíséri és visszajelzést ad a pilóta számára.
A képre kattintva Mi-24-es pilótafülke nézhető körbe:
Ha minden megfelelően működik, akkor a további lépések szükségesek a hajtóművek indításához:
16. | PO-750 | bekapcsolva |
17. | üzemanyag mennyiségmérő | ellenőrizve |
– üzemanyag mennyiség tartályonként | ellenőrizve | |
– tárcsás kapcsoló | kifogyasztó 1-es helyzetben | |
18. | POSZ tabló, hideg gázhő | ellenőrizve |
– (éjszaka) fényszóró | kiengedve |
Ez után következhet az I-es illetve II-es hajtómű indítása külön-külön. A hajtóműindító automatika indításával egy időben itt is indítani kell a stoppert ugyanis, ha nem folyamatos a fordulatszám növekedés, azaz a mérőműszer mutatója 3 másodpercnél hosszabb ideig „megfügg”, vagy az indítóautomatika 33 másodperc után nem kapcsol ki, valamint ha az alapgázra kifutás több mint 60 másodperc az indítási folyamatot meg kell szüntetni, a hajtóműveket leállítani.
A hajtóműindítások után a következő lépések végrehajtása szükséges még:
20. | gyorsleállító csap | nyitva |
21. | AI-9 generátor | bekapcsolva |
– (körülmények függvényében) PZU | bekapcsolva | |
22. | ajtók | zárva, ellenőrizve |
23. | hermetizáló csap | nyitva, zöld tabló ég |
24. | hidraulika rendszerek | ellenőrizve (nyomás 65±1 – 80±5 |
Ez után a hajtómű további melegítése szükséges egy percig, vagy az előírt olajhőmérséklet eléréséig, és a további lépéseket kell végrehajtani:
26. | korrekció | jobb szélső helyzetben |
27. | generátorok, VU-k | bekapcsolva |
28. | AI generátor, hálózat az akkura, PO-750 | kikapcsolva |
29. | generátorok párhuzamos üzemmódja | ellenőrizve |
30. | kondicionáló rendszer | átfúváson |
31. | villogó, RV-5, DISZSZ-15, girófüggőleges, irányszög rendszer | bekapcsolva |
32. | SZRO, ARK-15 | bekapcsolva |
33. | AI-9 | kikapcsolva |
34. | ARK frekvenciák, működés | beállítva, ellenőrizve |
35. | girófüggőleges, irányszög rendszer | egyeztetve |
36. | veszélyes magasság, felszálló irány | beállítás |
37. | légnyomás, magasság | ellenőrizve, beállítva (max. eltérés 1,5 Hgmm |
38. | 90%-os forgószárny fordulat | beállítva |
– IV-500 | ellenőrizve | |
39. | robotpilóta, SZPUU-52, (éjjel helyzetlámpák, kontúrfények) | bekapcsolva |
40. | DISZSZ-15 üzemmód kapcsoló | üzem helyzetben |
– 8-as blokk | bekapcsolva | |
41. | térképindikátor, lépték | bekapcsolva, beállítva |
42. | 95%-os forgószárny fordulat | beállítva |
– (időjárás függvényében jégtelenítő rendszer) | (ellenőrizve) | |
hajtómű közlőmű paraméterek | ellenőrizve | |
43. | kerékfék | kiengedve |
A helikopter felszállásra kész!
Az indítóhajtómű leállítását kell végrehajtani az indítási folyamatban leírt okokon kívül, ha az egyenáram tápfeszültsége 18 V alatt van, 880 Co fölé emelkedik a gázhőmérséklet, a levegőnyomás 1,8-2 kg/m2 tartományon kívül esik, vagy az „olajnyomás normál” zöld tabló nem gyullad ki.
A TV-117 hajtóművek indítását is meg kell szakítani a fent említett eseteken kívül akkor, ha az olajnyomás a 45%-on nem éri el az 1 kg/m2-t, a levegő indító 60-65% tartományon kívül kapcsol ki, a gázhőmérséklet több mint 780 Co, 20%-nál nincs gázhőmérséklet, vagy a forgószárny 25%-os teljesítményig nem indul el.
Az indítást a földi mechanikus jelzésére is meg kell szakítani abban az esetben, ha ő bármi rendellenességet tapasztal.
Amennyiben az indítás után a repülésirányító engedélyezi a feladat megkezdését, a felszállást, a pilóta az egyesített vezérlő kar (EVK) elmozdításával állásszöget ad a forgószárny lapátoknak, és az így keltett felhajtóerő elemeli a helikoptert a talajtól.
És hogy mi történik a levegőben? Arról talán majd legközelebb…