MI-8; MI-17 (МИ-8/17) HIP
A MI-8 „HIP” többcélú szállító helikopter, amely alkalmas csapatok és utánpótlás szállítására, valamint nem irányított rakétáival saját csapatok közvetlen tűztámogatására. Bár szállítóhelikopterként tervezték, a hadműveleti alkalmazás során bizonyította sokoldalúságát. Ha szükséges egyaránt használható harci, kutató-mentő, vagy tüzérségi-tűzfelderítő helikopterként is.
A helikopter hagyományos, egy forgószárnyas, faroklégcsavaros elrendezésű. Forgószárnykészlete öt, faroklégcsavarja három lapátból áll. A faroklégcsavar a MI-8 típuson a faroktartó jobb oldalán, míg a MI-17 esetében a baloldalon került elhelyezésre. A faroklégcsavart a faroktartó alsó részén elhelyezkedő faroktámasz védi a földhöz ütődéstől. A helikopter kormányozhatóságának megkönnyítésére a faroktartó hátsó részén stabilizátorszárnyak találhatók.
A törzs orr-részében található a háromfős személyzet fülkéje ahol egymás mellett ül a pilóta, másodpilóta, és kicsivel hátrébb középen a fedélzeti technikus.
A két gázturbinás hajtóművet a törzs felső részére építették. A két hajtómű biztosítja a biztonságos repülést és a leszállóhely elérését az egyik hajtómű leállása esetén. A MI-8 helikoptert négy, a MI-17 típust hat függesztési ponttal láttak el. A helikopteren különböző harci technikát, lőszert és terheket lehet szállítani. A tehertér és a teherajtó méretei lehetővé teszik nagyméretű technikai eszközök és különböző fegyverek, valamint a hozzájuk tartozó lőszerek szállítását. A belső térben szállítható teher maximális súlya 4000 kg. A teherszállító helikopter MEDEVAC változatra is berendezhető betegek és sebesültek hátraszállításának céljából. Ebben az esetben a tehertérben 12 hordágy elhelyezésére van lehetőség. A hordágyak a tehertér oldalfala mellett négy csoportban, csoportonként három szinten kerülnek elhelyezésre hordágytartó oszlopok és rögzítőhevederek segítségével. A környező levegő alacsony hőmérséklete mellett hőszigetelő függönyök kerülnek felszerelésre.
A helikopter egy 150 kg terhelhetőségű csörlővel rendelkezik, amely biztosítja a nagyméretű, a tehertérben el nem helyezhető teher és élőerő függésből történő ki és berakását leszállásra alkalmatlan területek felett. Terhek szállítása külső függesztmény-rendszer segítségével is lehetséges ami lehetővé teszi 3000 kilogrammot meg nem haladó súlyú terhek szállítását külső függesztményként.
A fő üzemanyagtartályok a törzs két oldalán helyezkednek el. A tehertétben további kettő kiegészítő üzemanyagtartály beszerelésére van lehetőség.
A MI-8/17 helikoptereken nem irányított rakétafegyverzetként SZ-5K, vagy SZ-5M nem irányított rakéta került rendszeresítésre, 64 db rakéta négy darab UB-16-57-es indító blokkban a MI-8-as és 192 db rakéta hat darab UB-32-57-es indító blokkban a MI-17-es helikopteren.
Mi-8 (bal)
Mi-17 (jobb)
A helikopter néhány technikai paramétere
Mi-8T | Mi-17 | |
Forgószárny átmérője (m): | 21,29 | 21,29 |
A helikopter hossza (m): | 18,3 | 18,3 |
A helikopter magassága (m): | 5,65 | 5,65 |
A tehertér mérete (Hossz, szélesség, magasság; m) | 5,3 x 2,3 x 1,8 | 5,3 x 2,3 x 1,8 |
Üres szerkezeti tömeg (kg): | 6990 | 7370 |
Maximális felszálló tömeg (kg): | 12000 | 13000 |
A hasznos terhelés tömege (kg): | 3000 | 4000 |
Maximális sebesség (km/h): | 245 | 250 |
Szolgálati csúcsmagasság (m): | 4500 | 5700 |
A hajtóművek típusa: | TV2-117A | TV3-117MT |
A hajtóművek teljesítménye (LE): | 2 x 1482 | 2 x 1950 |
A helikopter Magyarországon rendszeresített típusváltozatai
MI-8P (Hip-C) :Az utasszállító változat külső megjelenésében kismértékben eltér a teherszállító változattól. A helikopter ablakai szögletesek, függesztési pontok, külső függesztmény-rendszer, valamint csörlőberendezés nem találhatók rajta. Az utasszállító helikopterek hét, tizenhat és huszonnégy személyes változatban készültek. A helikopter belső tere kárpitozott, ruhatárral, mosdóval, hűtőszekrénnyel felszerelt.
Mi-8T (Hip-C): A helikopter csapat és teherszállító változata 24 fegyveres katona szállítását teszi lehetővé. A tehertér oldalablakai nyithatóak, az ablakok mellett fegyvertámaszok találhatók, így lehetséges a kézi lőfegyverek fedélzetről történő alkalmazása. A fedélzeti lövészet engedélyezése, illetve tiltása fegyvertámaszok mellett elhelyezett jelzőlámpák segítségével történik. Az ülések felhajtása, illetve kiszerelése után 23 m3 méretű teherteret kapunk, ami lehetővé teszi UAZ méretű gépjármű szállítását.
Mi-8MT (Mi-17 Hip-H): A Mi-8 erősebb TV3-117MT típusú hajtóművel felszerelt változata. A hajtóművek beömlőnyílásait porkiválasztóval látták el és egy AI-9 típusú segédhajtóművet is beépítettek. A helikopter farok légcsavarja is átkerült a baloldalra. Az új hajtóműveknek köszönhetően nőtt a helikopter szolgálati csúcsmagassága. A típus 1987-től állt hadrendbe a Magyar Légierőben.
Mi-8PPA (Hip-K): A típus elektronikai harcra, rádiózavarásra átalakított változata. A törzs két oldalán elhelyezett hatalmas antenna panelok jól felismerhetővé teszik. Mi-17-es platformra szerelt PP változata szintén a Hip-K NATO kódot viseli.
Mi-17N: Hazai megrendelésre készült modernizált változat. Két meglévő Mi-17-es helikoptert az oroszországi gyártó éjjellátó (NVG) kompatibilis műszer és kabinvilágítással látta el, KNEI-8 típusú navigációs és elektronikus kezelőkomplexum került beépítésre, több más modernebb avionikai berendezés mellett, valamint felszerelték a helikoptert egy RDR-2000 típusú időjárás radarral és egy SX-16 típusú infra szűrővel ellátott keresőfényszóróval is.