Csaknem 8 hónap alatt nagyjavították őket
Szerző: Balogh Ákos , Benedek Levente ; Fotó, Videó: Benedek Levente
A legmagasabb szintű nagyjavítást követően május 20-án szombaton érkeztek haza a Magyar Honvédség Mi-17-es szállítóhelikopterei Oroszországból.
2016 őszén szállították el a Vertoljoti Rossziji Rt. (АО Вертолеты России – Russian Helicopters) javítóbázisára, a Novoszibirszki Légijármű Javító Üzembe az elhasználódott magyar szállítóhelikoptereket, hogy a gyár szakemberei teljes körű felújítást, úgynevezett nagyjavítást végezhessenek el rajtuk, így újabb 2000 repült órát, és/vagy 6-8 év üzemidőt biztosítva a helikoptereknek.
A csaknem 8 hónapos oroszországi munkafolyamatok után, a közel 4 millárd forintos beruházás eredményeként a négy helikoptert egy An-124-es óriásgép szállította a kecskeméti repülőtérre, május 20-án szombaton, a kora reggeli órákban. A helikopterek a szállítás végett leszerelt faroktartókkal érkeztek, így egyelőre nem tudni pontosan melyik négy Mi-17-est nagyjavították. Értesüléseink szerint a 702 és 705-ös oldalszámú helikopterek biztosan megújultak, továbbá miután a 701-es helikopter itthon többször is repült, azaz nem vihették ki, és miután egyes értesülések szerint a korábban a Dunai Repülőgépgyárban 2005 környékén szállítóhelikopterré alakított 706, 707-es oldalszámú rádióelektronikai zavaró helikopterek átalakítását az orosz gyártó nem engedélyezte és nem ismerte el, így kizárásos alapon csak a703 és 704-es oldalszámú Mi-17-es lehet a másik két nagyjavított gép.
További kérdéseket vet még fel az is, hogy a nagyjavított helikopterek közül kettő korábban éjjellátó (NVG) kompatibilissé modernizált „N” változat, azaz az újbóli üzemképesség vajon ismét megteremti-e a több éve elvesztett szállítóhelikopteres NVG képességet a Magyar Honvédségben, és ha igen, vajon újra kell-e kezdeni a személyzetek kiképzését, vagy a több éves kihagyás ellenére a jogosultságok megmaradhattak-e?