Taktikai átcsoportosítás C-17 segítségével?

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: LHSN.HU

A H145M típus hazai rendszeresítésével újabb és újabb képességek válnak elérhetővé a Magyar Honvédség számára, melyek nem csupán a helikopterek országhatáron belüli alkalmazását jelentik, hanem adott esetben gyakorlatokon, vagy missziós feladatok során az MH 86. Szolnok Helikopter Bázistól meglehetősen távoli helyszíneket is, melyhez a helikopterek légi úton történő átcsoportosítása válhat szükségessé.

Ez az átcsoportosítás például a 2009 óta Pápán működő Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC-program) keretében működő Nehéz Légiszállító Ezred C-17 Globemaster III szállító-repülőgépeinek segítségével történhet meg, hiszen mint az ismert ennek a programnak Magyarország nem csupán helyet biztosít, hanem a programhoz történő hozzájárulás – a vásárolt repült óraszámok – arányában résztvevője is.

Ahhoz, hogy a C-17-esek szállítókapacitását a későbbiekben a Magyar Honvédség a H145M helikopterek szállítására is igénybe vehesse, elsőként egy módszertani foglalkozás keretében a H145M helikopterek berakodását és rögzítését kell gyakorolnia a magyar és a nemzetközi szakállománynak az MH Pápa Bázisrepülőtéren.

A gyártó Airbus Helicopters a megfelelő mobilitás érdekében úgy alakította ki a H145M helikoptereket – a leendő felhasználók igényei alapján -, hogy azok könnyedén, légi úton is szállíthatóak legyenek, ezt követően pedig rövid időn belül újra bevethetőek. A gyártó adatai szerint a C-17-es típus egyszerre összesen 4 darab H145M helikopter szállítására képes komolyabb szerkezeti szétszerelések nélkül, a légi átcsoportosítást követően pedig mindösszesen 30 perc szükséges ahhoz, hogy a helikopterek újra bevethetőek legyenek.

2020-ban az Amerikai Légierő egyik C-17-es repülőgépével gyakorolták a H145M-hez hasonló UH-72 Lakota berakodását.

A C-17-es belső teherterének méretei alapján egyébként a forgószárnyak leszerelésén túl a helikopter komolyabb megbontása nem szükséges, a közel négytonnás gép rögzítése a tehertérben viszont annál inkább. Ennek érdekében a C-17-es rakományáért felelős loadmaster-ek a módszertani foglalkozás során ismerik meg a H145M pontos méreteit, súlyát, súlypontját, rögzítési pontjait és ennek megfelelően tervezik meg a szállítmány berakodásának lehetőségeit valamint a biztonságos rögzítését és persze a kirakodás menetét is, hogy egy valós feladat során ez már gördülékenyen menjen.

A H145M típus légi szállításához egyébként nem csak a SAC-program Globemasterei nyújthatnak segítséget, hanem feltehetően a Német Légierő által létrehozott Többnemzeti Légiszállítási Egység A400M Atlas repülőgépei is. Ez a típus 1 darab H145M szállítására alkalmas, a lehetőséget pedig az adja, hogy 2020 szeptemberében a Magyar Honvédség elsőként csatlakozott ehhez a programhoz, melynek értelmében az Európai Légiszállítási Parancsnokság felügyelete alatt működő német 62. Légiszállítási Ezred A400M repülőgépei mind a stratégiai légiszállítási képesség, mind pedig a légi utántöltő kapacitás vonatkozásában rendelkezésére állnak az egységhez csatlakozó országoknak, az igények függvényében.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.