Jövőre üzembe állhatnak a Magyar Honvédség új helikopterei

Forrás: honvedelem.hu

A „Többnemzeti Helikopter Kezdeményezés” (Multinational Helicopter Initiative – MHI) keretében Finnország által hazánknak felajánlott két Mi–8-as típusú helikopter augusztus 25-én érkezett meg az MH Pápa Bázisrepülőtérre. A légijárműveket közúton, speciális szállító vontatmányra rögzítve juttatták el Pápáról Szolnokra, itt végezték el a forgószárnyasok összeszerelését. Ezt követően történt meg a helikopterek ünnepélyes átvétele, szeptember 7-én. A gépkönyveket Hende Csaba honvédelmi miniszter vette át Marcus Rantalától, a Finn Köztársaság Védelmi Minisztériumának államtitkárától.

A helikoptereket, valamint a hozzájuk tartozó alkatrészeket térítésmentesen kapta meg hazánk. Finnország a felajánlást azzal a céllal tette, hogy a két géppel hozzájáruljon az ISAF műveleteiben részt vevő helikoptervezetői állomány kiképzéséhez. Mindkét gép jelentős üzemidő-tartalékkal rendelkezik

A légijárművek fődarabjait – hajtóművek, főreduktor, forgószárny-agy, forgószárny-lapátkészlet, vezérlőautomata, faroklégcsavar, közbenső reduktor, végreduktor – tekintve nincs különbség a Magyar Honvédségben már rendszerben lévő, Szolnokon üzemeltetett Mi–8-as helikopterek, és a most kapott gépek között. Ugyancsak nincs változás a barometrikus navigációs műszerek területén sem.

A helikopterek utolsó nagyjavítását 2008-ban Oroszországban, Szentpéterváron a SPARK cég végezte el. Az eszközök korszerűsítése több ütemben történt.

A 2008-ban végrehajtott  nagyjavítás óta elvégezték a TETRA-rendszerű kézi rádiók integrálását a fedélzeti kommunikációs rendszerbe, valamint GPS-berendezést is beépítettek a gépekbe. A nyugati avionikai berendezések karbantartását az INSTA látta el Finnországban, Tampere-ben.

A finn légierő eltérő szintű időszakos vizsgarendszer alapján végezte el a helikopterek időszakos vizsgáit. 150 óránként végezték az általunk 100 órás időtartamú vizsgát, illetve 300 óránként 200 órás szintű ellenőrzéseket a nagyjavítást végző gyár jóváhagyásával.

A helikopterekbe, a modernizáció keretében több berendezést is beépítettek. Az elektronikai rendszerek közül például DOPPLER független navigációs rendszerrel rendelkeznek. Az időjárás-lokátor „keresés”, „időjárás-előrejelzés”, valamint „veszélyes megközelítés jelzése” üzemmódokra képes; a berendezést a helikopterek orra alatt helyezték el egy áramvonalasan kialakított burkolat alatt.  Mindezek mellett átalakították a gépek fedélzeti intercom-rendszerét, amely lehetővé teszi a fedélzeti kommunikációt a személyzet és a tehertérben tartózkodók között, valamint biztosítja a rádió-magasságmérő „veszélyes magasság” hangjelzését. A rádió-magasságmérő rendszerek közül két készletet építettek be a gépekbe, emellett pedig egy IFF 2027 típusú transponderrel is ellátták a forgószárnyasokat.

Eltérés még a finnektől kapott és a már korábban rendszerben lévő Mi–8-asok között az is, hogy az augusztusban átvett gépek nem rendelkeznek fegyvertartóráccsal, és nincs beépítve a célzókészülék sem. A fegyvertartórács helyére – mindkét oldalra – egy SX-16 típusú keresőfényszórót tettek fel. A gépekbe új típusú csörlőt építettek be, amelyet a tehertéren kívül helyeztek el, a deszantajtó fölött, 270 kilogramm teherbírással. Mindezek mellett a finn Mi–8-asok rendelkeznek forgószárny-rezgéscsillapítóval, de például fedélzeti adatrögzítővel nincsenek ellátva, és még több, apró különbség is van a már rendszerben lévő szállító-helikopterekhez képest.

Hazánk az átvett helikoptereket – a hazai feladatok végrehajtása mellett – a Magyar Honvédség Légi Tanácsadó Csoportja (Air Advisory Team – AAT) afganisztáni missziós szerepvállalásra kijelölt állományának felkészítésére használja. A légijárművek jelenlegi felszereltsége (nagy teljesítményű kereső fényszórók, NATO szabványos csörlő berendezés) kiválóan alkalmas a nemzeti Kutató-mentő Készenléti Szolgálat ellátására is. A Finnországból érkezett Mi–8-asok használata legkorábban 2012-ben történhet meg. Azt követően, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával lefolytatott állami légijármű-nyilvántartásba vételi eljárás megtörténik, s a hajózó és műszaki állomány új rendszerek alkalmazásával kapcsolatos átképzése is sikeresen befejeződik. A megfelelő karbantartási és üzemidős munkák elvégzése esetén az átvett helikopterek hosszú éveken keresztül biztosíthatják az állomány missziós felkészülését és a hazai feladatok teljesítését.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.