12 Mi-24-es nagyjavítására írtak ki pályázatot

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: lhsn.hu archív

Elérhetővé vált az a közbeszerzési kiírás mely a Magyar Honvédség 12 db Mi-24-es harcihelikopterének komplex ipari nagyjavítására, valamint kapcsolódó szolgáltatások nyújtására keresi a befutó pályázót.

Hosszasan ment a huza-vona a magyar katonai helikopteres képesség megújításának, és/vagy életben tartásának lehetőségeiről, most végre úgy tűnik a korábbi szállítóhelikopterek nagyjavítását követően realizálódni látszik a 2012 végén elvesztett és egyszerűen a kukába dobott magyar harcihelikopteres képesség visszaállítása, az az a Mi-24-es helikopterek nagyjavítása is. Persze mindez nem tekinthető a helikopteres képesség problémájának teljes megoldásának, de így jó 8 évet nyernek a döntéshozók, egy új technika beszerzésére és rendszeresítésére.

 

Az szinte egészen bizonyosan látszik, hogy hazai vagy EU-n belüli pályázó cégek egyáltalán nem indulnak jó eséllyel, sőt valószínűleg semmilyennel sem, hiszen a pályázóknak az elmúlt három évben öt nagyjavított Mi-24-es harcihelikoptert kell referenciaként felmutatniuk, erre aligha van lehetősége másnak, mintsem az orosz gyártónak.

A pályázati kiírás egyébként 6 db Mi-24P és opcionálisan egy két éves időtartamon belül még 6db Mi-24V nagyjavítására szól, valamint kapcsolódó szolgáltatások nyújtására. Szükség is lesz ezekre a szolgáltatásokra, hiszen, jószerivel sem alkatrészek, sem fegyverzeti anyagok, sem kiszolgáló eszközök, sem szakszolgálati engedéllyel rendelkező kiszolgáló személyzet és pilóta sincs jelenleg a honvédségben a típusra. Az alkatrészeket és meglévő fegyverzetet inkurrenciaként értékesítették kilós hulladékáron, a személyzetek pedig vagy már nincsenek a seregben vagy pedig típusátképzést követően szállítóhelikopteren folytatják pályafutásukat. Kétség kívül nem  csupán egy egyszerű nagyjavítás a megoldás a képesség pótlására, az újból rendszerbeálló gépek pedig a szállítóhelikopteres képességben is fennakadásokat okozhatnak majd, hiszen ha a szállítóhelikopteres állomány egy részét visszahelyezik a harcihelikopterekre, akkor a Mi-8/17-es típust repülőknél akad majd némi létszámhiány…

A 6db Mi-24P egyébként azt jelenti, hogy valamennyi az NDK-tól 1995-ben megörökölt oldalgépágyús harcihelikoptert repülőképessé teszik, ez persze azért is érdekes mert a gépekből 4db ez idáig a szabad ég alatt legkevésbé sem megfelelő körülmények között várta sorsa jobbra fordulását, ugyanakkor szinte alig van bennük repült idő…

A pályázat augusztus elején zárul, így a sikeres elbírálást követően akár már jövő tavaszra hazaérhetnek a nagyjavított Mi-24-esek, ha pedig minden elhangzott szó valósággá válik, akkor a két részletben megvalósuló felújítás második körében nagyjavításra indul újabb 6 Mi-24V helikopter…

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.