Éles bevetés – megrendezett kárhelyszínen

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Papp Béla

Idén – az MH. 86. Szolnok Helikopter Bázis szervezésében – 5. alkalommal került végrehajtásra a „Cross Landing” Magyar-Román közös kutató-mentő gyakorlat, 2012. október 08-11-e között.

A gyakorlat alapvető célja, hogy a 10 éve aláírt közös Magyar-Román egyezmény értelmében mindkét légierő gyakoroltassa pilótáit és egészségügyi szakállományát a kutatási-mentési műveletek során, továbbá tapasztalataik alapján teljesíttesse a nemzetközi szabványokra épülő, angol nyelvű dokumentációs protokollokat. A gyakorlat egyben lehetőséget biztosított a kutatás-mentést koordináló/irányító szervek gyakoroltatására is.

Az idei esemény egyedülálló abban, hogy a Magyar Honvédség kibővítette a gyakorlatban résztvevők körét a katasztrófavédelemi feladatokban résztvevő társszervekkel (Országos Mentőszolgálat, Légimentő Nonprofit kht., Országos Rendőr-főkapitányság, BM Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Hungarocontrol). A gyakorlat bővítésére az adott okot, hogy az elmúlt évben megváltozott a mentések koordinálására illetve végrehajtására vonatkozó törvényi háttér.

A változás értelmében a légi kutatás-mentési tevékenységet Magyarországon egy komplex vezetési-irányítási rendszer koordinálja, melyet – a végrehajtó egységekkel együtt – évente gyakoroltatni kell.

A MH 86. Szolnok Helikopter Bázis idei gyakorlata Magyarországon egy kárhelyszínen (Dóc), illetve egy betegkiürítési ponton (Szeged repülőtér), Romániában pedig egy kárhelyszínen került levezetésre 4 db katonai helikopter illetve 80 fő katona részvételével, közreműködésével.

A gyakorlatot öt további magyar katonai alakulat biztosította, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság, az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ, az MH Pápa Bázisrepülőtér, az MH Katonai Közlekedési Központ és az MH 5. Bocskai István Lövészdandár.

A másik érdekessége az eseménynek a végrehajtás szervezésében rejlett, hiszen a gyakorló szervek a berendezett kárhelyszínekre a kutató-mentő szolgálatokba vezényelt honvédségi szakállomány valós riasztásával kerültek kirendelésre.

A gyakorlat VIP napja 2012. október 9-én került végrehajtásra. A riasztási alapszituáció szerint, egy útvonalrepülést végrehajtó katonai szállítóhelikopter hajtómű meghibásodás miatt kényszerleszállást hajtott végre, viszont a leszállás közben nekiütközött két, közúton haladó járműnek. Az ütközés miatt  a járművek felborultak, egy fő életét vesztette és többen megsérültek, azaz tömeges kárhelyszín alakult ki. A gyakorlat során a feladat a kárhelyszín felkutatása volt, melyet a szervezők titkosítottak, hogy már a felkutatás folyamata is a teljes valóságot szimulálja.

A berendezett tömeges kárhelyszín felszámolását és a sérültek (14 fő) kiürítését magyar Mi-8-as és Mi-17-es továbbá román IAR-330 (liszensz alatt gyártott SA 330 Puma) helikopterek kezdték meg.

A gépjárművekből történő műszaki mentés után, a sérültek mentése majd helyszíni egészségügyi ellátása került végrehajtásra. Végül pedig a szegedi repülőtéren adták át a helikopterekkel kimentetteket a mentőszolgálatnak. Így tehát a végső egészségügyi ellátó intézményekbe juttatást a honvédség már az OMSZ-, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság- illetve az ORFK szakembereivel közös együttműködéssel valósította meg.

Ez úton is köszönjük az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisnak, a cikk elkészüléséhez nyújtott segítségét!

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.