Európában egyedülálló helikopteres képzéseket nyújtanak

Szerző: Balogh Ákos, Horváth Ádám ; Fotó: Horváth Ádám, Rozgonyi Cecília

Bár nem katonai szervezetként, de katonai pilóták képzésére is Európában egyedülálló szolgáltatást nyújt Szlovákiában a Slovak Training Academy (STA) méghozzá többek között az amerikai UH-60-as típusra. Látogatóban jártunk!

Az STA a kassai repülőtér szomszédságában helyezkedik el, egy összetett cégcsoportként nyújt egyedülálló „full service” szolgáltatást helikopter hajózó és műszaki képzések területén. A szervezet első egysége 2004-ben alakult Heli-Company néven a helyi berkeken belül pedig csak „a kis hadseregnek” hívták őket, ugyanis a cégvezetőktől kezdve az oktató állomány java is katonai múlttal rendelkezett, ez a tapasztalat segítette őket a képzések szervezésében, pontosan tudván milyen szaktudásra van szüksége a hozzájuk érkezőknek.

A vállalat 21 gépes helikopterflottáján szerezhetnek az érdeklődő civil vagy katonai pilóták, illetve lelkes „amatőrök” is – ezt csak képzés hossza és ára szabja meg – jogosultságokat, például többek között: S-300, MD-500, MD-530, Bell-206, AS355N típusokra, sőt jó ideig merevszárnyú képzés is folyt náluk Tecnam P90 típusú repülőgéppel.

Idáig mondhatnánk nincs is semmi érdekes a cég történetében, azonban 2018-ban megalakult az STA cégcsoport jelenlegi formájában és Európában első civil üzemeltetőként szereztek be négy amerikai UH-60A helikoptert, melyeket nem csak üzemeltetnek, de képzéseket is nyújtanak rá.

Nem hirtelen jött ötlet volt ez, a cégcsoportról és a részletekről Juraj Sepesi a cég igazgatója, Jozef Wozniak ellátásilánc-menedzser és Dusan Stankovic biztonsági menedzser tájékoztatott minket meglehetősen közvetlen és barátias hangulatban repülőtéri komplexumuk irodájában.

Mint mondták, akkoriban kezdte el az Afgán Légierő a típust alkalmazni, az orosz Mi-17V5 helikopterek váltásaként és szükségessé vált számukra egy képző központ. Kevéssé ismert, de érdeklődésünkre elárulták: összesen három csoportban 160-170 technikus és több mint 200 pilóta oktatása zajlott le UH-60 és Mi-17 típusra náluk. Voltak pilóták akik átképzésre jöttek az UH-60-asra, és voltak olyan katonák is akiknek az alapoktól kellett megtanítani a repülést. Külön érdekesség, hogy a Szlovákiába érkezett utolsó csoport az erősödő tálib harcok miatt már nem tudott hazatérni, hogy kamatoztassák megszerzett tudásukat, és persze azóta már kiderült, hogy valószínűleg amúgy sem tették volna ezt a nemzetközi támogatók erők afganisztáni kivonulását követően.

Az UH-60-as típusra egyébként sikeres repülő orvosi alkalmasságot követően, a képzés időtartama az alapoktól kezdve másfél év, ha viszont forgószárnyas repülési tapasztalattal érkezik egy növendék, az átképzése hat-hét hónap alatt megtörténhet.

Ebben az időszakban az STA-nak, az afgán növendékek képzésével összefüggésben megerősített biztonsági környezetre is szüksége volt, mivel Kassán és környékén voltak elszállásolva a tanulók, így STA-ra hárult a 24 órás felügyeletük is, mely segítette a leendő pilóták és műszaki személyzetek mindennapi életét Európában. A növendékekre a cég 150 szakembere vigyázott, a képzés sikeres lebonyolításához pedig nem csak a biztonsági környezet megteremtése, de az afgánok vallási kultúrájának tiszteletben tartása is szükséges volt, így egy imaszobát is létrehoztak a cégnél a szabad vallásgyakorlás megfelelő körülményeinek biztosítására, mely helyiség egyébként a mai napig megtalálható a képzési központban.

Az STA oktatási rendszerében – mondhatni természetesen – nagy szerepe van a szimulátoroknak is, melyből az MD530  és az AS350-es típusokra érhető el professzionális digitális oktatófülke jelenleg. Ezen kívül rendelkezik a cég UH-60-as és Bell-206-os típusokhoz is szimulátorral, de ezek átmenetileg nem üzemelnek. A Szlovák Légierő modernizációja kapcsán – azaz, hogy a kiöregedett MiG-29-eseiket amerikai F-16-osokra cserélik – a képző központ felkészülve az új kihívásokra, erre a típusra is megteremtette a szimulátoros képzés feltételit, így biztosítva a cég folyamatos fejlődését és a szlovák hadsereggel való további együttműködés lehetőségét.

A Slovak Training Academy oktatói egyébként jelenleg is főként szlovák szakemberekből állnak, ugyanakkor nemzetközi csapat: horvát, olasz, francia, cseh, sőt magyar pilóták is segítik a képzéseket – ezzel szemben magyar növendék még nem járt náluk -, továbbá lengyel szakemberekkel is folynak tárgyalások, hogy vegyenek részt kiképzőként a cég munkájában.

Bár a cég képzései civilek számára is elérhetőek még az UH-60-asra is, ettől függetlenül aktívan közreműködnek a Szlovák Légierő pilótaképzésében is. A Szlovák Katonai Akadémiát elvégzők náluk folytatják képzésüket, innen kerülnek át a presovi helikopterbázisra, ahol a légierő UH-60M helikoptereit repülik. Mikor Szlovákia megvásárolta UH-60-asait az első katonai állomány még amerikába utazott típusátképzésre, erre ma már nincs szükség. – tudtuk meg.

A szakmai szerepvállaláson túl végezetül pedig mi más lenne a legfontosabb Szlovákiában is, mint a cégcsoport kapcsolata a társadalommal. Az STA is törekszik a lakossággal való jó viszony ápolására, ennek jeleként különböző civil programokban működnek közre. A kassai születésű Erik Černák jégkorongozó is a cég egyik UH-60-asán repülte körbe szülővárosát trófeájával, miután csapata megnyerte a Nemzeti Jégkorong Ligában (NHL) a Stanley Kupát, de gyereknapi rajzverseny díjazottját is jutalmazták már helikopteres repüléssel. Persze ettől komolyabb feladatokban is a lakosság rendelkezésére állnak ha kell, karitatív tevékenységben is segítik a környék településeit, segítenek árvízi megfigyelésekben, légi teherszállítási feladatokban, vagy akár BAMBI BUCKET segítségével légi tűzoltásban is. Legutóbbi komoly feladatként pedig a koronavírus vakcinák Szlovákián belüli gyors szállításában is segítettek. Emellett számos repülőnapon az ország határain belül és nemzetközi rendezvényeken is aktív résztvevők, legutóbb például az ILA Berlin légiparádén találkozhattak velük az érdeklődők, hazai keretek között pedig a Kecskeméti Repülőnapra kilátogatók.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.