Éjjellátós kiképzés

Forrás:www.honvedelem.hu
Éjjellátós kiképzés1A MH 86. Szolnok Helikopter Bázison települő szállítóhelikopter zászlóalj állománya éjjellátós repülő kiképzést hajtott végre MH Pápa Bázisrepülőtéren. A négy oktató-gépparancsnokból, és ugyanennyi oktató-fedélzeti technikusból álló csapat május 8–28. között, két modernizált helikopterrel közel 80 órában, 456 felszállással kapott NVG (Night Vision Googles – éjjellátó készülék) repülésből kiképzést, és oktatói minősítést. Az oktatók nagy hadműveleti, és nemzetközi oktatói tapasztalattal rendelkező amerikai szakemberek voltak, akik 7–8 ezer repült órával rendelkeztek, amelynek nagy részét hadműveleti feladatokban repülték le.

Az Amerikai Hadsereg szabályzatain alapuló kiképzés két fő részből tevődött össze. Az első lépésben a hajózók alapképzést kaptak, amelynek során elméleti és gyakorlati foglalkozásokon tanulhatták meg az NVG-k használatának sajátosságait, és gyakorolhatták a repülés alapelemeit annak használatával. A kiképzés második megtanulták, és gyakorolták a kötelékrepülést géppárban, a repülőtéren kívüli kiválasztott területen történő leszállásokat, valamint oktatói minősítést szereztek. A kiképzés nem csak a levegőben folyt. Azért, hogy a Magyar Honvédségben az éjjellátó üzemelhessen, szükség volt a berendezés földi karbantartó kapacitásának kiépítésére is. Ennek érdekében két repülő-műszaki szakember végzett tanfolyamot, és szerzett jogosultságot az AN/AVS-9 típusú éjjellátó berendezés karbantartói feladatok ellátására, és annak oktatására.

Éjjellátós kiképzés2A világ fegyveres erői közül a repülésben az amerikai használja legrégebben az éjjellátás képességét. A hadsereg helikopterein a nyolcvanas évek eleje óta nem szokatlan a sisak elejére felszerelt berendezés, amely úgy néz ki, mint egy kisebb távcső. Ezen berendezések későbbi generációi a bejövő háttérfényt 30–40 ezer szeresére erősítve alkotnak olyan minőségű képet, amellyel éjszaka is közel teljes értékű vizuális repülést lehet folytatni. Ez a képesség olyan előnyöket teremt a felhasználójának, mint például a rejtettség, meglepés képessége, vagy a műveleti feladatok térben, és időben való kiterjeszthetősége. Alkalmazása vitathatatlan előnyökkel jár a kutató-mentő feladatok végrehajtásánál is, amelyre magyarországon csak a Magyar Honvédség helikoptervezetői, és szakszemélyzetei vannak kiképezve, és helikoptereik felkészítve.

Hazánkban az éjjellátós képesség alapjait két Mi–17-es helikopter modernizációja, és az azokkal megvásárolt éjjellátó berendezések teremtették meg. Szükség volt továbbá arra is, hogy a modernizált, új képességgel rendelkező helikoptereket megfelelő kiképzettséggel rendelkező hajózók üzemeltessék. Ennek érdekében 2008 nyarán két helikoptervezető, és egy fedélzeti technikus kapott NVG kiképzést Oroszországban. Ez természetesen egy képesség alkalmazásához kevés, ezért volt arra szükség, hogy további oktatók kiképzésével egy olyan csapat álljon rendelkezésre, amely tovább tudja folytatni a hajózók éjjellátós oktatását.

Éjjellátós kiképzés3Természetesen az útnak még csak az elején tartunk. Sok akadályt kell még ahhoz leküzdeni, hogy elmondható legyen: a Magyar Honvédség helikopteres erői napi rutinként képesek éjjelátós repülések végrehajtására. Ezen eszköz nem csak új képességet jelent, hanem teljesen új alkalmazási filozófiát. Az alkalmazás összetettségét jelzi az is, hogy a kiképzésbe bevontaknak csak egy része volt a hajózó állomány. A fedélzeten lehetősége volt kipróbálni a berendezést a MH 25/88. Könnyű Vegyes Zászlóalj ajtólövész állományának, valamint a kiképzés egy részében részt vett a MH 34. Bercsényi László Különleges Műveleti Zászlóalj kijelölt állománya is. A MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, és a MH Pápa Bázisrepülőtér katonái tanúbizonyságot tettek felkészültségükről a háromhetes „éjszakai műszak” alatt.

Amerikai vendégeink elismerően szóltak mind a különböző szakterületek munkájának minőségéről, mind pedig a magyar hajózók képességéről, szaktudásáról, és szakmai elkötelezettségéről. Abban a reményben búcsúztunk, hogy alkalmunk lesz további közös munkára.

A magyar katonai helikopteres repülésben mérföldkőnek számít az éjjellátók alkalmazásának megjelenése, és a végrehajtó szinten azon dolgozunk, hogy az a hétköznapi feladatok része legyen, így szolgálva a repülésbiztonságot, valamint a műveleti biztonságot és a kutató-mentő feladatokat is.

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.