Árvízi összesítés

Szerző: Balogh Ákos ; Fotó: Benedek Levente ;  Videó: Cseri Gergely

580486_610375538987571_2134079044_nSzerencsére komolyabb károk nélkül vészelte át Magyarország 2013. júniusának elején érkező rekord magasságú dunai árvizet. Tény voltak elöntött területek, de nagyon súlyos természeti katasztrófa nem történt. Voltak kritikus pontok is, itt az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és MH Pápa Bázisrepülőtér katonái a levegőből is segítettek a védekezési munkálatokban.

Bár több hír is napvilágot látott mostanság a helikopteres technikai állomány vészesen megcsappant számáról, ebben az esetben félre kell tenni minden negatívumot és meg kell becsülni, meg kell köszönni azt az áldozatos munkát, melyet a levegőből végeztek, azt ami számukra kötelesség, hivatás, hiszen katonai esküjüknek tettek eleget.

Sokan csak annyit mondanak „Mit köszönjünk, ez a dolguk”. Sajnálatos, hogy mindössze ennyi megbecsülést kapnak a szolnoki forgószárnyas huszárok, miközben ők valóban mindennapi munkájuk során olyan emberfeletti teljesítményt nyújtottak, mely bizony talán a kézi homokzsák pakolásnál is nehezebb.

Az árvízi védekezésben 2013. Június 4-től kezdődően vonták be a helikoptereket, először Szolnokról – Pápára történő áttelepüléssel, majd másnaptól pedig tényleges védekezési munkálatokkal Győrújfalunál, ahol kritikus gátszakasszal kellett felvenni a küzdelmet.

A faladatra 4 forgószárnyas, a 701-es és 704-es oldalszámú Mi-17-esek, valamint a 6215-ös és 3309-es Mi-8-asok lettek kijelölve.

Mint említettük is nem az a kérdés, hogy honnan, hanem hogy bizony voltak!

A Honvédelmi Minisztérium Sajtó Osztályának tájékoztatása szerint:

„A repülő műszaki szakállomány lelkiismeretes és hozzáértő munkája eredményeként megfelelő műszaki állapotban lévő helikopterek álltak rendelkezésre az árvízi védekezési feladatok végrehajtására, melyek elegendő üzemidő tartalékkal rendelkeztek.”

1005884_611514468873678_1973116094_n

További tájékoztatásként megtudtuk, hogy a 4 helikopterhez a műveletek végrehajtásához összesen 45 fő hajózó, 14 fő repülés vezető a Harci Helikopter Zászlóaljtól, az Előretolt Repülésirányító Csoportból (ERICS) és hivatásos repülésvezetőktől, továbbá 6 fő zsákpakoló lett kivezényelve.

A munkálatok Győrújfalu térségétől gyakorlatilag az árhullám vonulásával szinte a Duna teljes szakaszán végigvonultak és a helikopterek is mindig a legkritikusabb helyek közelében állomásoztak készenlétben, mely 2013. Június 14-ig tartott.

Ez idő alatt összesen 101 órát repültek, külső súllyal 1038 emelést hajtottak végre (emelésenként kb. 3 tonna) 192 felszállásból.

Sajnos a személyzetek nevei „A honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 40. § (1) bekezdése értelmében” nem hozható nyilvánosságra, így Magyarország névtelen helikopteres hőseinek ez úton is szeretnénk köszönetet mondani!

1000053_611514075540384_1217668322_n

Bebizonyosodott, hogy nélkülük és elegendő számú technikai eszköz nélkül bizony lenne mitől félni.

Mellékesen meg kell említeni, hogy miközben a szállítóhelikopterek a gátakon voltak Szolnokon Mi-24-es helikopterek vették át a kutató-mentő szolgálatot, mint ahogy ez előfordult már régebbi árvizeknél is, így ezen típuson dolgozó katonáknak is köszönjük, hogy átvették „szállítós” társaik nemzetközi kötelezettségét!

Légi Huszárok SzolNok

vagy akár:

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repterének ICAO kódja. Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve.

Támogatóink


Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.

Az LHSN.HU weboldal és szerkesztősége politikai irányzatoktól, nézetektől elhatárolódik, azoknak anyagi támogatást nem nyújt és azoktól támogatást nem kap és nem fogad el. A megosztott tartalmak kizárólagosan valóságtartalmuk alapján kerülnek fel oldalunkra, tekintet nélkül a forrás politikai elhatárolódásától.